Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verlies ik mijn studiefinanciering wanneer ik een geldprijs win?

Stel! Ik win een geldprijs. Bijvoorbeeld raad het geluid van Q music en win 32.000 netto.

Verlies ik dan mijn studiefinanciering? Omdat ik te veel verdien? Het is toch maar eenmalig geen vastinkomen?

Graag met bron!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
729
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar het wel heel veel eenmalig he slimmerik :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar het is geen vast inkomen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik ga het hieronder beredeneren: het heeft GEEN gevolgen.

Ik kijk eerst even naar ‘box 1’.
Bij ‘bijverdienen’ gaat het om een ‘bron van inkomen’. Om daarvan te kunnen spreken, moet er sprake zijn van deelname aan het economisch verkeer; er moet voordeel zijn beoogd (subjectief) en dat voordeel moet redelijkerwijs zijn te verwachten (objectief). Van in ieder geval dat laatste is geen sprake bij een loterij. Zo zou ook een erfenis geen gevolgen mogen hebben.

Nu box 3. Stel dat je alleen veel geld op de bank hebt, verder niets. Dus geen bijbaan. De belastingdienst gaat uit van 4% rendement in die box. De bijverdiengrens in 2013 is € 13.530,90. Dus wanneer 4% van het saldo op 1-1 van een bepaald jaar meer is dan dat bedrag, heb je geen recht meer op studiefinanciering. Als euro 13.530,90 gelijk is aan 4 procent, dan is 100% eur 338.273.- (afgerond).

Dus de loterijprijs mag nog wel wat groter zijn voor het gevolgen heeft voor de studiefinancierng, namelijk een dikke euro 338.000.- (als je verder geen cent op de bank hebt staan). Feitelijk nog meer, want er is een heffingsvrij vermogen in box 3.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding