Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betalen studenten indirect voor hun 'gratis' gebruik van het openbaar vervoer?

Ik vroeg mij af of er ook een deel van het collegegeld naar het openbaar vervoer gaat. Het openbaar vervoer is vrijwel gratis voor bijna alle studenten, maar betalen zij hier indirect toch voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
552

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, maar daarvan zie je nu niets meer.

Alweer jaren geleden (was internet al uitgevonden?) kregen studenten een reiskostenvergoeding, die min of meer afhankelijk was van de afstand tussen woon- en studieplaats.

Net zo min als nu waren ook toen niet alle studenten eerlijk dus er waren er nogal wat die op papier verder van hun studieplek woonden dan in werkelijkheid en door foutieve opgave een onjuiste vergoeding ontvingen. Allemaal zeer lastig te administreren en te controleren.

Op zeker moment heef de overheid aan alle studenten het optisch 'gratis reizen' cadeau gedaan, ook als de school/universiteit om de hoek stond, maar wel met verlaging van de studiefinanciering.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de invoering werd de basisbeurs inderdaad aardig wat guldens
(ik dacht ongeveer 80, en dat was toen best heel veel geld) verlaagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar dan hadden ze toen dus wel extra geld over om in het OV te steken toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat blijkbaar nooit is gebeurd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding