Is een milioeuontheffing nodig bij training blusmiddelen?

Wij zijn voornemens om voor ons bedrijf een training kleine blusmiddelen te geven. Wij hebben twee aanbieders op bezoek gehad. De één gaf aan dat er voor deze training een milieuvergunning nodig is om met de schuimblussers te oefenen, de andere aanbieder zei dat hij hier nog nooit van gehoord had. Nu wil ik graag weten wat hiervan waar is en waar ik dit eventueel kan vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Vraag het even na bij de brandweer

Antwoorden (1)

Als u deze oefening of training op eigen terrein uitvoert zonder dat het milieu hierbij belast wordt dan is een dergelijke vergunning niet nodig.
E.e.a hierover kunt u vinden bij uw gemeente of provincie.
Maar ook op rijksoverheid.nl kunt u voldoende info vinden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingsvergunning/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-als-bedrijf-een-milieuvergunning-aanvragen-of-een-melding-activiteitenbesluit-doen.html

Ik heb zelf diverse cursussen hier in gevolgd en ook zelf instructie gegeven omtrent dergelijk zaken.
Maar heb van een dergelijke vergunning ( tenminste hiervoor ) nog nooit gehoord.

Het siert u als bedrijf/onderneming om dit soort zaken op te pakken.
Veelal wordt dit als een ondergeschoven kindje gezien, totdat het nodig is...
Naast Ehbo en Aid geeft brandpreventie natuurlijk een perfecte aansluiting.
Hierbij niet vergeten de Bhv, een Calamiteitenplan en vluchtrouteplattegrond en een vast aangewezen verzamelplaats.

Liever in één keer goed oppakken en de opgedane kennis goed onderhouden.
Dan één maal een halfbakken cursus waarvan je de helft na een maand alweer vergeten bent.