is 300 euro per maand redelijk voor inwonend bij ouders?

Ik verdien nu 1200 per maand en ben 18 jaar oud, ik woon bij me ouder en ik draag elke maand 300 euro af.
Is dit redelijk? Omdat ik mischien voor maar net 120 euro per maand eet, en gwl 180 per maand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik kostgeld onzin, afhankelijk van de situatie.. Maar als je ouders het konden betalen toen je 17 was, waarom nu dan niet? Ik weet dat ik nu heel veel minnetjes ga krijgen maar dat maakt me niks uit. Ik hoef bv geen kostgeld te betalen, maar uit mijn eigen fatsoen betaal ik mee aan boodschappen en aangezien ik korting krijg op benzine tanken mijn ouders op mijn pas, en dat vraag ik ook niet terug. Maar 300 euro kom ik echt niet aan. Daardoor heb ik wel volop kunnen sparen en heb ik nu een huis gekocht. Zoals ik al zei is het afhankelijk van de situatie.. Het wordt een ander verhaal als me ouders maar net kunnen rondkomen. Andersom is het precies hetzelfde.. Als mijn ouders om wat voor reden dan ook bij mij moeten wonen/eten zal ik daar ook nooit geld voor vragen zolang ik rond kan komen. Ze zullen waarschijnlijk uit zichzelf wel meebetalen, uit fatsoen. Voor mij is het iets vanzelfsprekends binnen een familie. Mijn kinderen zullen geen kostgeld hoeven te betalen zolang ik zonder problemen voor ze kan zorgen. Het is gewoon een stukje solidariteit voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja jij werkt er voor dus 1/4 deel is wel genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind van wel ze hebben heel veel geld aan je uitgegeven toen je klein was je bedoeld toch ouders ? nou en nu verdien jij geld en kan je wat terug doen maar vergeet niet om te sparen voor een eigen huis dan kan je binnenkort op jezelf wonen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het zeker een redelijk bedrag. 300 euro vaste lasten op zo'n salaris is echt niet veel. In die 300 euro zit alles: Gas, licht, water, TV, eten, drinken, wassen, strijken, schoonmaken.

En je houdt nog ruim voldoende over om te sparen!

Geniet er nog maar even van, want als je op jezelf gaat wonen heb je dat allemaal niet voor 300 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Waarom de minteken??? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Lijkt me een redelijk bedrag. Op jezelf wonen is nog altijd een stuk prijziger. En je kost hen wel wat meer dan alleen het eten dat je wegstouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Kamer huren kost je minimaal net zo veel, en zul je veel minder extra goodies bij krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel redelijk hoor, gezien je inkomen is het zelfs weinig.
Het gaat niet alleen om wat je eet (120 per maand is maar 4 euro per dag, dat is echt heel weinig) maar ook om de kamer die je gebruikt en de rest van het huis. Gas-water-licht kost je geen 180 euro als je onderdeel uitmaakt van een gezin, maar bedenk eens wat een huis per maand kost, en van dat huis gebruik je een eigen kamer en maak je gemeenschappelijk gebruik van woonkamer, keuken, douche etc.
Dan wordt er waarschijnlijk ook nog voor je gewassen, en je eten is niet alleen maar de aanschafprijs van de ingredienten, maar er wordt ook nog eens gekookt.

300 euro? een heel laag bedrag, gezien wat je er voor krijgt.
12 jaar geleden
Kijk op nibud.nl voor je antwoord. Wat is een redelijk bedrag.

EUR 300 is redelijk lijkt mij. Je kan natuurlijk aan je ouders vragen of ze het bedrag kunnen onderbouwen. Waarom EUR 300 en geen EUR 250 of EUR 350? Willen je ouders je tegen jezelf beschermen? Geef je veel geld aan nutteloze dingen in hun ogen?

Misschien willen ze je leren met je geld goed om te gaan en je eraan te laten wennen dat op jezelf gaan wonen ook geld kost. Laat mij je vertellen dat dat veel meer is dan EUR 300 per maand.

Mogelijk dat je ouders een soort "spaarpotje" voor je willen vormen en je dat geld weer teruggeven wanneer je op jezelf gaat wonen.

Wanneer je ouders echter van een minimum inkomen moeten rondkomen, dan lijkt het me redelijk dat je tussen e 25-33% van je salaris bijdraagt aan de kosten van huishouding. Jouw kostgeld is voor hen dan weer een welkome aanvulling.