Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij "intrekken" de problemen te komen met de huurtoeslag?

ik kan waarschijnlijk een huis huren van kennissen, omdat ik nog naar school ga heb ik geen hoog inkomen maar door de uitwonende studiefinanciering, mijn kleine inkomen, ondersteuning van ouders en huurtoeslag kan ik makkelijk alles betalen voor het huis.

Nu heb ik ook een vriendin en die zal ook vaak bij mij zijn maar omdat zij een vaste baan heeft mocht zij bij mij intrekken vervalt de huurtoeslag waardoor het huis eigenlijk te duur wordt. Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij zijn zonder in de problemen te komen met de belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het een idee je vriendin niet "in te laten trekken" als in samenwonen, maar haar een kamer te verhuren in het huis, dus als hospita ?
fisbel
11 jaar geleden
En hoe gaan we dat 's nachts regelen jodokus? En eten / drinken / maaltijden / TV-huiskamer - allemaal apart. Geen gezamenlijke vakantie of activiteiten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
' tuurlijk wel, officieel een kamer, is toch niet moeilijk en je deelt wat je wilt.
fisbel
11 jaar geleden
jodokus geeft hier advies, helaas een frauduleus advies. TS en zijn vriendin wonen gewoon samen en van een zakelijke relatie is in werkelijkheid geen sprake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fisbel: je mag zeggen wat je wilt hoor, lees eerst de feiten en vorm daarna je mening, zou handig en verstandig zijn! dit is het eerste stukje van de extra informatie die onder de vraagstelling staat: ik kan ...*waarschijnlijk*... een huis huren van kennissen, omdat ik nog naar school ga heb ik geen hoog inkomen maar door de uitwonende studiefinanciering, mijn kleine inkomen, ondersteuning van ouders en huurtoeslag kan ik makkelijk alles betalen voor het huis. wat je hieruit dus kunt begrijpen is dat ze NIET samenwonen, maar daarover DENKEN ! nou, fisbel doe je best: dan hoor ik je wel.
fisbel
11 jaar geleden
Jodokus:
De vraag van teo gaat over de mogelijke toekomstige situatie: het huren van het huis van de kennissen waarbij de vriendin mogelijk gaat samenwonen met teo. In die situatie huurt de vriendin geen kamer maar wordt er samengewoond. Van onderhuur kan dan geen sprake zijn. Ik begreep uit je eerste reactie dat onderhuur aan vriendin je advies was. Als er zou worden samengewoond is er geen recht op huurtoeslag vanwege het (te hoge) toetsingsinkomen teo + vriendin. Zonder samenwonen zal er wel recht op huurtoeslag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo 'tot welke mate' ?
Je gaat samenwonen of je gaat niet samenwonen.
En of dat effect heeft op e huurtoeslag, hangt af van jullie gezamenlijk inkomen. Als dat van haar hoog genoeg is, heb je die toeslag ook niet meer nodig, en zou het diefstal zijn.

Antwoorden (3)

Je kan haar natuurlijk gewoon bij je inlaten wonen en je huurtoeslag behouden, dan moet je haar niet inschrijven op dat adres.
Ze kan zich bijvoorbeeld bij haar ouders inschrijven en jou de helft van de huur 'Zwart' geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet fraude en is volgens mij niet toegestaan in de Nederlandse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met theodbn. De vraag was hoe dit te doen "zonder in de problemen te komen". Frauderen lijkt mij de beste manier om wel in de problemen te komen.
Jammer dat u er niet bij vertelt hoe oud u bent. Als u de huurtoeslag aanvraagt en u bent nog geen 23 jaar is de minimale rekenhuur om voor de huurtoeslag in aanmerking te komen € 215,50 en maximaal € 366,37 per maand. Als u 23 jaar of ouder bent is de maximumgrens veel hoger, namelijk € 664,67 per maand.

Als uw vriendin bij u komt wonen bent u verplicht toeslagpartners van elkaar. Het toetsingsinkomen mag dan niet hoger zijn dan € 29.900 per jaar. Zie voor de voorwaarden huurtoeslag de bron hieronder.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om te bekijken of er recht is op huurtoeslag en zo ja hoeveel kunt u een proefberekening maken. Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 24 dus ik kan huurtoeslag krijgen en gezamenlijk zitten we boven de 29.900 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon netjes belasting gaan betalen Teo, als je het moet betalen heb je het ook verdiend. En anders niet samenwonen.
Of je vriendin trekt in, en jullie betalen het volle pondje, of jullie moeten gaan sjoemelen (frauderen) door haar niet in te schrijven op jou adres bij de gemeente. Maar dat is een risico...

Ik begrijp dat jullie met het gezamelijk inkomen boven de norm zitten. Dan houdt het al snel op. Echter begrijp ik heel goed dat als je nét op of boven die norm uitkomt en je toeslag wegvalt, het je inderdaad een hele berg geld scheelt, en of je er dan beter van wordt.....

Tegenwoordig moet je gewoon een beetje creatief zijn om wat over te houden. Ik wens jullie succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even moralistisch: Toeslag is bedoeld voor mensen die het echt niet kunnen betalen, niet om je inkomen wat plezieriger te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat juig ik ook totaal niet toe hoor. Ben daar zelf helemaal geen voorstander van. Ik heb gewoon heel objectief de mogelijkheden opgesomd. Vrede zij met u.