is een mondelinge toezegging voor uitbetaling kapitaalverzekering rechtsgeldig?

Ik heb vorige week een telefonisch toezegging gehad van de verzekering dat de kapitaalverzekering op mijn rekening gestort gaat worden. Bij navraag of dit zeker was, heeft deze mevrouw het bevestigd en ook het bedrag genoemd. Nu heb ik gisteren gebeld met de vraag wanneer ik het geld kon verwachten. Ineens kon ik om een reden het geld niet gestort krijgen. Mijn vraag is eigenlijk, het is mij tot drie keer toe telefonisch toegezegd, kan dit nu zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een mondelinge overeenkomst is net zo geldig als dat je het op papier hebt gezet, behalve in enkele gevallen die hier niet van toepassing zijn.
Maar als de toezegging is gedaan door iemand die daar niet toe bevoegd was, en je had dat redelijkerwijs kunnen weten of vermoeden, dan is de toezegging niet rechtsgeldig. In je polisvoorwaarden zou bijvoorbeeld kunnen staan dat slechts schriftelijke afspraken rechtsgeldig zijn.
Ander probleem is dat jij degene bent die eist dat de toezegging wordt nagekomen, en dan zul je dus moeten bewijzen dat het was toegezegd. En dat is een probleem zolang je het gesprek niet hebt opgenomen en/of er geen getuigen waren.