Ik ben pas klaar met mijn studie. Kan ik tijdelijk een uitkering aanvragen? Zo ja, welke?

Reacties van mensen met ervaring is ook welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom zou je niet gewoon je eigen geld gaan verdienen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
lol geef jij hem een baan dan? Ik haat die reacties, alsof het werk voor het oprapen ligt en met BAKKEN tegelijk word aangeboden.
Ritsuka
10 jaar geleden
hoe oud ben je?
want in de meeste gemeentes moet je als je onder de 25 bent (dacht ik) eerst zoveel uur gemeentewerk doen voordat je een uitkering kunt krijgen.
dat kreeg ik tenminste te horen toen ik in een vergelijkbare situatie zat.
zo willen ze jongeren stimuleren om een baan te zoeken, werd mij verteld.

Antwoorden (1)

je kunt je inschrijven bij het UWV. Meestal kom je als jongere in een speciaal traject van solliciteren en werk vinden.

Als u jonger bent dan 27 jaar krijgt u niet meteen bijstand. U kunt zich wel aanmelden voor een bijstandsuitkering. Binnen 4 weken nadat u zich heeft aangemeld, moet u proberen een opleiding of werk te vinden. Tijdens deze 4 weken (de verkenningsfase) krijgt u geen bijstand.

Geen baan of opleiding gevonden

Heeft u binnen die 4 weken geen werk en geen opleiding gevonden? Dan krijgt u mogelijk een bijstandsuitkering. U moet dan wel kunnen aantonen dat het niet mogelijk was om een baan of opleiding te vinden. Vervolgens beslist uw gemeente daarover.
anneliez