Ik heb in het buitenland gewoont. Heb ik rechts op een uitkering?

Ik heb van 2006 tot 2013 gewerkt als Kennismigrant in Nederland en dan ik woon in het buitenland voor zes maanden. Heb ik rechts op WW Uitkering? Ik heb ook in het buitenland gewerkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Bummerman, Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je 6 maanden in het buitenland hebt gewoond en gewerkt. Als aanvulling op momopoyolo vind je in onderstaand verhaal uitleg over hoe je een WW-uitkering kunt aanvragen. De beoordelaar bepaalt het recht op een WW-uitkering. Binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag ontvang je een beslissing van UWV. Heb je in een land van de Europese Unie, EER of Zwiterland gewerkt? Bij werkloosheid kun je een Nederlandse WW-uitkering aanvragen. Bij de beoordeling van je aanvraag kijkt UWV naar de periode die je in het buitenland hebt gewerkt. Keer je na je ontslag niet direct terug naar Nederland, dan vraag je in het land waar je gewerkt hebt een WW-uitkering aan.
De periodes die je in Nederland hebt gewerkt, tellen mee voor de beoordeling van je WW-aanvraag. Heb je in een land buiten de EU/EER gewerkt? Dan kun je jezelf vrijwillig verzekeren voor de WW.
Bij deze verzekering ontvang je pas een WW-uitkering als je weer in Nederland woont: http://bit.ly/17ud18Y Wanneer je recht wilt hebben op een WW-uitkering moet je aan deze voorwaarden voldoen: http://bit.ly/vcVYoP Actuele informatie over werkloos worden wanneer je in het buitenland hebt gewerkt vind je hier: http://bit.ly/14Sa5mh Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Antwoorden (2)

Dat hangt er van af of je een Nederlandse werkgever had en of die de premies voor de werknemersverzekeringen heeft afgedragen.
In principe is het zo dat je, om recht te hebben op een WW-uitkering moet in Nederland moet wonen.
De premies voor de werknemersverzekeringen worden geheven door de zogenaamde uitvoeringsinstellingen. Zij houden de verschuldigde premie in op uw loon dat u in Nederland verdient.
Voor sommige werknemersverzekeringen kunt u zich wanneer u in het buitenland gaat wonen en werken vrijwillig verzekeren. Maar dan weet je dat zelf wel,
of je dat gedaan hebt.
Lees het hier nog eens na:
http://www.hypotheekenbuitenland.nl/tekst_sub.asp?dc=E192&Cat=E&Mnu=E

Voorwaarden WW-uitkering

U komt in aanmerking voor een WW-uitkering als u:
bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal het geval als u de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt;
5 uur of meer van uw arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over die uren;
direct beschikbaar bent voor betaald werk;
minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis).
niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Als u zelf ontslag neemt, heeft u alleen in uitzonderingssituaties recht op een WW-uitkering.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww/ww-uitkering

Voor meer vragen kun je terecht bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u voor uw antwoord momopoyolo. Voordat ik werkloos in Nederland werd, had ik 33 weken gewerkt in de 36 weken. Maar in het buitenland heb ik niet werken voor en Nederlandse werkgever.
Beste Bummerman,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je 6 maanden in het buitenland hebt gewoond en gewerkt.

Als aanvulling op momopoyolo vind je in hieronder uitleg over hoe je een WW-uitkering kunt aanvragen. De beoordelaar bepaalt het recht op een WW-uitkering. Binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag ontvang je een beslissing van UWV.

Heb je in een land van de Europese Unie, EER of Zwiterland gewerkt? Bij werkloosheid kun je een Nederlandse WW-uitkering aanvragen. Bij de beoordeling van je aanvraag kijkt UWV naar de periodes die je in het buitenland hebt gewerkt.

Keer je na je ontslag niet direct terug naar Nederland, dan vraag je in het land waar je gewerkt hebt een WW-uitkering aan.
De periodes die je in Nederland hebt gewerkt, tellen mee voor de beoordeling van je WW-aanvraag.

Heb je in een land buiten de EU/EER gewerkt? Dan kun je jezelf vrijwillig verzekeren voor de WW.
Bij deze verzekering ontvang je pas een WW-uitkering als je weer in Nederland woont: http://bit.ly/17ud18Y

Wanneer je recht wilt hebben op een WW-uitkering moet je aan deze voorwaarden voldoen: http://bit.ly/vcVYoP

Actuele informatie over werkloos worden wanneer je in het buitenland hebt gewerkt vind je hier: http://bit.ly/14Sa5mh

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank Martijn voor uw antwoord en suggesties.