Hoe kan je na 15 of 20 jaar aflossen nog steeds schuld hebben?

mijn vriend heeft al een jaar of 20 geleden een schuld van 30.000 euro ofzo. En hij lost elke maand 300 af.Zijn rnte is iets van 11 %. hoe kan het dat zijn openstaande schuld niet verminderd? Volgens mij betaalt hij alleen maar af zonder dat het verminderd. Kan je zoiets ook aanvechten? Hij is nogal lui :) En hoe kan ik eventueel helpen? graag alleen experts:)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
30000 euro, 11% rente, dat is 3300 euro rente per jaar (ALS die 11% de effectieve jaarrente is...). Even simplistisch rekenen, dan staat die 3300 euro rente per jaar gelijk aan 275 euro per maand. Avril, ik denk dat je bedoelt dat hij niet 300 per maand AFLOST, maar dat hij 300 per maand BETAALT. Die 300 per maand gaat vrijwel helemaal op aan rente. Hij lost ongeveer 25 euro per maand af. Als je een schuld hebt van 30000 euro en je lost slechts 25 euro per maand af, heb je dus ongeveer 100 jaar nodig om af te lossen.
ronron1212
10 jaar geleden
Helemaal juist Cryofiel maak hier je antwoord van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo, bij een gelijkblijvend bedrag wat je betaald los je annuitair af. Dus steeds sneller. Bij 11% rente, een duur van 240 maanden zal het te betallen maandbedrag 299,14 euro zijn
ronron1212
10 jaar geleden
Een doorlopend krediet is niet op die basis daar kan het zijn dat het bedrag en als je het berekend ook niet overeenkomt dus je heel wat meer jaren betaald.

Antwoorden (1)

Helaas is het zo dat veel leningen, die in een ver ver verleden zijn aangegaan, zijn gebaseerd op het zgn. 'aflossingsvrije' principe of doorlopend krediet.
D.w.z. dat op de lening tenminste alleen maandelijks rente moet worden betaald op het uitstaande bedrag. Het staat de 'klant' echter vrij om extra betalingen te doen die dan wel van de schuld worden afgetrokken.

11% rente is een vrij hoog percentage en indiceert dat de kredietgever de klant in een hoger risico gebied klasseert. M.a.w. de bank is bang dat het uitgeleende bedrag nooit zal worden terugbetaald en hanteert derhalve een hogere 'risico' rente om bij verlies toch een compensatie te hebben.

Een meer gangbare rente op dit moment zou 8,5 % moeten zijn, alhoewel dat ook nog te hoog is, zeker gezien de rente die de bank moet betalen aan haar kredietgevers, welke op slechts 0,8 % ligt.

Normaliter betaald een klant ca. 2% van de uitstaande som per maand aan de bank waarvan dan een deel als aflossing wordt geboekt. (bij een doorlopend krediet).

Bij aflossingsvrije kredieten betaald de klant maandelijks echter alleen de rente zonder enige aflossing. Dat verklaart waarom de schuld van je vriend niet vermindert.

Wat je zou kunnen doen is: Ga, met je vriend, in onderhandeling met de bank die het krediet heeft verleend. Sluit desnoods het krediet over bij een andere bank waarbij je dan overstapt naar een vast krediet met vaste aflossing en rente, of een doorlopend krediet met 2% aflossing inclusief rente. Een vast krediet leidt meestal wel tot een hogere maandelijkse last maar geeft na een bepaalde periode wel de zekerheid dat het krediet is afgelost.