Hoe kan je na 15 of 20 jaar aflossen nog steeds schuld hebben?

mijn vriend heeft al een jaar of 20 geleden een schuld van 30.000 euro ofzo. En hij lost elke maand 300 af.Zijn rnte is iets van 11 %. hoe kan het dat zijn openstaande schuld niet verminderd? Volgens mij betaalt hij alleen maar af zonder dat het verminderd. Kan je zoiets ook aanvechten? Hij is nogal lui :) En hoe kan ik eventueel helpen? graag alleen experts:)

Weet jij het antwoord?

/2500

Helaas is het zo dat veel leningen, die in een ver ver verleden zijn aangegaan, zijn gebaseerd op het zgn. 'aflossingsvrije' principe of doorlopend krediet. D.w.z. dat op de lening tenminste alleen maandelijks rente moet worden betaald op het uitstaande bedrag. Het staat de 'klant' echter vrij om extra betalingen te doen die dan wel van de schuld worden afgetrokken. 11% rente is een vrij hoog percentage en indiceert dat de kredietgever de klant in een hoger risico gebied klasseert. M.a.w. de bank is bang dat het uitgeleende bedrag nooit zal worden terugbetaald en hanteert derhalve een hogere 'risico' rente om bij verlies toch een compensatie te hebben. Een meer gangbare rente op dit moment zou 8,5 % moeten zijn, alhoewel dat ook nog te hoog is, zeker gezien de rente die de bank moet betalen aan haar kredietgevers, welke op slechts 0,8 % ligt. Normaliter betaald een klant ca. 2% van de uitstaande som per maand aan de bank waarvan dan een deel als aflossing wordt geboekt. (bij een doorlopend krediet). Bij aflossingsvrije kredieten betaald de klant maandelijks echter alleen de rente zonder enige aflossing. Dat verklaart waarom de schuld van je vriend niet vermindert. Wat je zou kunnen doen is: Ga, met je vriend, in onderhandeling met de bank die het krediet heeft verleend. Sluit desnoods het krediet over bij een andere bank waarbij je dan overstapt naar een vast krediet met vaste aflossing en rente, of een doorlopend krediet met 2% aflossing inclusief rente. Een vast krediet leidt meestal wel tot een hogere maandelijkse last maar geeft na een bepaalde periode wel de zekerheid dat het krediet is afgelost.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100