Waarom noemen we in Nederland 100.000 euro (of vroeger 100.000 gulden) een ton?

Een ton is normaal 1000 kg.
Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Het woord ton (tonne) wordt al vanaf de eerste vermeldingen gebruikt als inhoudsmaat voor artikelen die in een ton werden opgeslagen. Hieruit is ook het gebruik van ton als geld- en gewichtsmaat ontstaan. Bovendien was het gewicht van de gulden van 1840 tot 1945 precies 10 gram, zodat iemand die een ton bezat 1000 kg geld had.
Pieter2011