Auto ongeluk in buitenland, waar kun je andere schade verhalen?

Ongeluk in Frankrijk, niet eigen schuld, auto goed verzekerd. Schade aan auto wordt vergoed, maar bij wie kan ik hotelkosten,telefoonkosten enz. verhalen? Schijnt niet te kunnen bij veroorzaker in Frankrijk volgens wet. Dus helaas pindakaas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas pindakaas inderdaad.

De hotel- en telefoonkosten zijn indirecte gevolgschade, daar is de veroorzaker niet voor aansprakelijk te houden inderdaad (en andersom jij ook niet als jij in Nederland schade zou veroorzaken aan een buitenlandse auto waardoor de bestuurder hotel- en telefoonkosten moet maken)

Je meldt dat jouw auto goed verzekerd is. Bij een echt goede all risks dekking is ook pech- en schade in het buitenland meeverzekerd, en worden noodzakelijke overnachtingen en telefoonkosten vergoed (tot een maximum en meestal alleen na voorafgaande toestemming van Alarmcentrale)

Ook zijn deze kosten meeverzekerd of meeverzekerbaar op een (doorlopende) reisverzekering.