ik heb al jaren bijverdiensten buiten mijn inkomen, ik kom in de ww, hebben de bijverdiensten invloed op mijn ww uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, de hoogte en duur van je ww is gebaseerd op de arbeidsverleden, niet je bijverdiensten.
paulus811
10 jaar geleden
je bijverdiensten hebben zeker invloed op je WW uitkering aangezien je je bijverdiensten moet opgeven
Die bijverdiensten zullen dan op je uitkering ingehouden worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. WW is een werknemersverzekering en wordt niet betaald uit de belastingpot, zoals de bijstand. Voor de ww wordt gekeken of sprake is van verlies van minimaal 5 arveidsuren waarvoor geen recht op doorbetaling bestaat en van het beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt voor de verloren uren. Zo is het in een notendop want er zijn nogal wat aanvullende regels. De ww-pot wordt gevuld met premies die door werkgevers zijn betaald en keert dus uit als aan de regels wordt voldaan. Als je een bijbaan hebt, is dat dan een geluk bij een ongeluk. Uiteraard mag de bijbaan niet in de weg staan bij de sollicitatieplicht en het vinden van nieuw werk. Stel dat je nu 32 uur per week werkt met een bijbaan van 5 uur op vrijdag. Je komt in de ww en vindt een nieuwe baan voor 32 uur waarvoor je ook op vrijdag moet werken. Dan mag je die niet laten schieten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er gaat uiteraard wel gekort worden als je meer uren gaat werken in die bijbanen. Je bent dan namelijk niet meer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt voor de uren van de oorspronkelijke baan. Ook wordt er gekort als je met die bijbanen zou beginnen nadat de ww is ingegaan, om dezelfde reden.
Computoon