ik ben arbeidsongeschikt verklaard waar heb ik recht op?

Volgends het uwv ben ik volledig arbeidsongeschikt maar heb ik nergens recht op.. ik snap er niet veel meer van?!?!? Ben al bij de rechter geweest en ook die zegt dat ik nergens recht op heb.. maar als ik niet geschikt ben voor arbeid hoe kom ik dan aan mijn inkomsten??

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je nergens recht op hebt, dan zul je toch op zijn minst toch te horen hebben moeten krijgen waarom dit zo is. Waarom had je nergens recht op? Voor blijvend volledig arbeidsongeschikte werknemers is er (onder vastgestelde voorwaarden) de IVA-uitkering. Zelfstandigen moeten echter zelf bepalen of en hoe ze een eventuele arbeidsongeschiktheid op willen vangen. Dit kan onder meer door het afsluiten van een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov).

Het kan zijn dat je wel arbeidsongeschikt bent, maar dat je niet voldeed aan de voorwaarden voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering bij het UWV. Als je bijvoorbeeld niet werkte in loondienst, en ook niet voldoet aan de voorwaarden voor Wajong. Of het kan zijn dat je wel arbeidsongeschikt bent, maar dat je al zo weinig verdiende in je vorige functie dat het verschil tussen wat je verdiende toen je nog kon werken en wat je nu in theorie zou kunnen verdienen, te klein is om tot een uitkering te komen. De hoogte van een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering hangt namelijk af van dat verschil. Iemand die maar een paar uur werkte, of die weinig verdiende met dat werk, zal dus minder snel in aanmerking komen voor bijvoorbeeld een WIA-uitkering dan iemand die fulltime werkte en een hoog salaris had. Het zou ook nog kunnen dat je wel ongeschikt bent verklaard voor je eigen werk, maar dat er genoeg andere functies zijn die je nog kunt doen, waardoor je toch geen recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Je geeft alleen te weinig informatie om heel concreet op jouw situatie in te gaan. Je vertelt namelijk niet wat de reden is dat jouw aanvraag is afgewezen. In z'n algemeenheid: als je niet kunt werken maar je - om wat voor reden dan ook - niet in aanmerking komt voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering en je hebt ook geen andere inkomsten of grote bezittingen, dan kun je waarschijnlijk wél in aanmerking komen voor een Bijstandsuitkering. Je kunt een ontheffing krijgen van de arbeidsplicht (inclusief sollicitatieplicht) als ook de sociale dienst (of de onafhankelijk medisch adviseur die zij inschakelen) van mening is dat je niet kunt werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100