ik ben arbeidsongeschikt verklaard waar heb ik recht op?

Volgends het uwv ben ik volledig arbeidsongeschikt maar heb ik nergens recht op.. ik snap er niet veel meer van?!?!? Ben al bij de rechter geweest en ook die zegt dat ik nergens recht op heb.. maar als ik niet geschikt ben voor arbeid hoe kom ik dan aan mijn inkomsten??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Antoni
10 jaar geleden
Heb je die vraag ook aan het UWV en aan de rechter gesteld? Wat antwoordden zij?
Amadea
10 jaar geleden
Als de mensen die het kunnen weten zeggen dat jij nergens recht op hebt, dan zal dat wel zo zijn. Je bent vermoedelijk al voorzien van voldoende middelen om van te kunnen leven? Heb je bijvoorbeeld een flinke villa en drie auto's, dan kan je verhuizen naar een kleinere woning en twee auto's verkopen en zo leefgeld krijgen.
ronron1212
10 jaar geleden
Of je veel geld hebt of niet heeft hier niets mee te maken Amadea het is namelijk geen sociale uitkering. Als je in loondienst hebt gewerkt heb je recht op een uitkering als je arbeidsongeschikt bent. Net als dat je ww krijgt al heb je nog zoveel geld. Dat is anders bij een bijstand uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helaas had ik geen werkgever toen ik arbeidsongeschikt werd..
en heb ook geen voldoende middelen om van te kunnen leven..
het enige bezit dat ik heb is een tasje kleding

Antwoorden (2)

Als je nergens recht op hebt, dan zul je toch op zijn minst toch te horen hebben moeten krijgen waarom dit zo is. Waarom had je nergens recht op?

Voor blijvend volledig arbeidsongeschikte werknemers is er (onder vastgestelde voorwaarden) de IVA-uitkering.

Zelfstandigen moeten echter zelf bepalen of en hoe ze een eventuele arbeidsongeschiktheid op willen vangen. Dit kan onder meer door het afsluiten van een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov).
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, ik ben arbeidsongeschikt geworden toen ik werkloos was.
toen ik werkloos werd heb ik nooit een ww aangevraagd en de aov heb ik ook nooit afgesloten. Ik heb geen recht op wajong omdat ik een arbeidsverleden heb.. dus heb laten zien dat ik kan werken. Al had ik zoveel ziekte dagen..
Het kan zijn dat je wel arbeidsongeschikt bent, maar dat je niet voldeed aan de voorwaarden voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering bij het UWV. Als je bijvoorbeeld niet werkte in loondienst, en ook niet voldoet aan de voorwaarden voor Wajong.

Of het kan zijn dat je wel arbeidsongeschikt bent, maar dat je al zo weinig verdiende in je vorige functie dat het verschil tussen wat je verdiende toen je nog kon werken en wat je nu in theorie zou kunnen verdienen, te klein is om tot een uitkering te komen. De hoogte van een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering hangt namelijk af van dat verschil. Iemand die maar een paar uur werkte, of die weinig verdiende met dat werk, zal dus minder snel in aanmerking komen voor bijvoorbeeld een WIA-uitkering dan iemand die fulltime werkte en een hoog salaris had.

Het zou ook nog kunnen dat je wel ongeschikt bent verklaard voor je eigen werk, maar dat er genoeg andere functies zijn die je nog kunt doen, waardoor je toch geen recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Je geeft alleen te weinig informatie om heel concreet op jouw situatie in te gaan. Je vertelt namelijk niet wat de reden is dat jouw aanvraag is afgewezen.

In z'n algemeenheid: als je niet kunt werken maar je - om wat voor reden dan ook - niet in aanmerking komt voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering en je hebt ook geen andere inkomsten of grote bezittingen, dan kun je waarschijnlijk wél in aanmerking komen voor een Bijstandsuitkering. Je kunt een ontheffing krijgen van de arbeidsplicht (inclusief sollicitatieplicht) als ook de sociale dienst (of de onafhankelijk medisch adviseur die zij inschakelen) van mening is dat je niet kunt werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Ik kom helaas niet in aanmerking voor een bijstand omdat mijn vriend boven de norm verdiend.
maar daar komen we echter niet mee rond...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees net in de reactie onder de vraag dat je geen werkgever had toen je arbeidsongeschikt werd. Dat betekent dat je niet verzekerd was voor de WIA. Ik weet niet hoe je dan precies bij het UWV terecht bent gekomen? Als je niet als zelfstandige werkte en particulier verzekerd was in die tijd, dan is er inderdaad helaas geen arbeidsongeschiktheidsuitkering waarvoor je in aanmerking komt. Tenzij je voor je 18e of tijdens je studie (maar voor je 30e) al arbeidsongeschikt was. Dan is er inderdaad alleen de Bijstand nog als vangnet. Als je daar niet voor in aanmerking komt omdat je partner al een inkomen heeft van minimaal het sociaal minimum, dan zal je vriend je moeten onderhouden. Als je daar niet van rond kunt komen, zit er weinig anders op dan je uitgaven aan te passen, of te zorgen voor meer inkomsten. Vooral dat laatste (wat in zou houden dat je vriend ander werk moet zoeken waarbij hij meer verdient, of dat jij gaat kijken of er werk is wat je nog - bijvoorbeeld een paar uur per week - kunt doen) is in deze tijd niet gemakkelijk: het werk ligt niet voor het oprapen. Dan komt het vooral neer op het aanpassen van je uitgaven. Als je een huis huurt, kun je kijken of jullie in aanmerking komen voor (meer) huurtoeslag. Als er ooit een huis gekocht is op twee inkomens, is het allemaal een stuk lastiger. Maar werkte je wel in de tijd voor je ziek/gehandicapt werd? Was je dan zelfstandige? Want blijkbaar is er wel een terugval in inkomsten geweest, anders zou je - neem ik aan - dit probleem niet ervaren.