Waarom betaal je altijd extra voor een rembourszending?

Waarom betaal je altijd extra voor deze manier van bestellen?
Vaak ook nog rond de 10 euro per levering

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat er nogal wat werk vastzit aan een rembourszending. Enkele elementen daaruit:

- de bezorger moet controleren of hij het juiste bedrag ontvangt. Als hij verstandig is, stelt hij op het ontvangstmoment ook vast dat ontvangen contant geld niet vals is. Hij laat de ontvanger tekenen voor ontvangst van het pakket. Tegenwoordig vaak in een scanner maar papieren formulieren komen ook nog voor. Een rembourstransactie duurt door de geldhandelingen altijd langer dan een gewone bezorging en brengt dus hogere kosten met zich mee.

- op de plaats waar de bezorger het geld moet afdragen, moet iemand het geld van alle geleverde pakketten van de bezorgers natellen, controleren of dit overeenstemt met het totaal van de remboursbedragen van de pakketten die die bezorger heeft uitgeleverd en controleren op echtheid van het geld. Daar kunnen hulpmiddelen bij gebruikt worden maar het is nog steeds arbeidsintensief.

- De ontvangsten moeten administratief worden vastgelegd en het geld veilig opgeborgen en zodanig verpakt dat het kasgeld kan worden meegegeven aan het waardentransport. Kost ook extra tijd, die je bij ee gewone bezorging niet hebt.

- Het waardetransportbedrijf telt het geld uiteraard ook, dit moet weer gelijk zijn aan de administratieve vastleggingen op het ontvangstpunt. De hieruit voortvloeiende transacties moeten ook voortdurend gecontroleerd worden. Het waardetransport rijdt ook niet voor niets.

-bij de pakkettendienst moet worden gecontroleerd of er samenhang is tussen het totaal van de doorstortingen naar de klanten (degenen die de pakketten heeft laten versturen) en het geld dat door de bezorgers op een bepaald moment is afgedragen en aan de administratieve vastlegging daarvan. Dat vereist monitoren van de bankrekening en boekhoudkundig inzicht. En kost tijd dus geld.

- en uiteraard kan de pakkettendienst dit (extra) werk niet voor niets doen. Bij de ene pakkettenservice krijgt de klant (de opdrachtgever voor verzending) een toeslag op zijn standaardtarief voor het remboursement, bij de andere pakkettenservice wordt ontvangen remboursgeld doorgestort aan de klant minus een 'kostenvergoeding' voor de pakkettendienst. De leverancier is natuurlijk ook niet gek en belast de rembourskosten door aan zijn klanten, zoals jij en ik...
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de bezorger voor het afrekenen geld rekent. Hij moet namelijk allerlei handelingen verrichten en administratie bijhouden en loopt ook nog het risico van beroven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rembours verzending kost om precies te zijn 15 euro 84
De kosten zijn voor het administratieve gedeelte die TNT heeft voor
het afleveren van het pakketje en het bedrag overmaken naar de begunstigde
De begunstigde betaald over het totaal bedrag ook nog eens ( ik dacht ) 1 %
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Postnl rekent extra kosten voor die mogelijkheid, en ze houden een percentage over het totaalbedrag in, dus de verkoper heeft veel kosten aan die manier van betalen.

Verzending onder rembours: betaalgemak voor uw klant
Het bij de rembourszending door PostNL geïnde bedrag wordt binnen 2 weken aan u overgemaakt, met inhouding van 1% provisie. Onder rembours verzenden is heel gemakkelijk met het Rembours Pakket. Voor contractklanten kunnen remboursbedragen tot € 2.000,- direct aan de deur geïncasseerd worden, voor niet-contractklanten is dit mogelijk tot een remboursbedrag van € 1.000,-. Betaling onder rembours wordt door veel consumenten als prettig ervaren.