Onlangs erfde ik een postzegelverzameling met daarin een flink aantal ongebruikte zegels uit het guldentijdperk. Hoewel de collectie weinig waard is, beweert de handelaar dat de postzegels nog gebruikt kunnen worden. Klopt dat? Op het postkantoor deed men er vaag over. Ze wisten het niet.

Uw postzegelboer heeft gelijk. Navraag bij TNT Post leert dat alle postzegels vanaf 1977 geldig blijven, dus ook die uit de guldentijd. Deze regel staat niet in de Postwet, maar dateert uit de tijd voor 1989, toen TNT Post (destijds PTT) nog een staatsbedrijf was.

Wel moeten gulden-zegels omgerekend worden naar de euro. Daarbij geldt dat 1 euro 2,20371 gulden waard is: dat is de in 1999 vastgestelde koers waartegen Nederland in 2002 overging op de euro. Een eventueel tekort moet u bijplakken. TNT heeft hiervoor speciale bijplakzegels. Uiteraard mag u een tekort ook in guldenzegels bijplakken.

In ieder geval moet er 44 eurocent worden geplakt: dat is momenteel het tarief voor een gewone binnenlandse brief.

Info uit mei 2009
ronron1212
10 jaar geleden
De gulden en centen postzegels tussen 1977 en 2000 zijn geldig tot 1 november 2013, daarna mogen alleen de eurozegels nog gebruikt worden voor poststukken, de zegels dienen wel ongestempeld te zijn.