In een positioneringstatement wordt de merkpositionering vastgelegd. Zo’n statement beschrijft kort de kerneigenschappen van het merk, het relevante concurrentievoordeel en de redenen (“reasons why”) voor potentiële klanten om voor dit merk te kiezen. Kenmerkend niet alleen wat je opschrijft, maar vooral ook wat je NIET opschrijft. Want je zult keuzes moeten maken.

Een positioneringsstatement bevat de volgende elementen: het merk/product, de productcategorie, het onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie en het voordeel voor de doelgroep.
Antoni
9 jaar geleden
Het is een marketingterm. In zo'n statement, of verklaring, omschrijf je je idee, produkt, merk, jezelf wat dan ook. Je geeft aan wat het is, wat het doet, voor wie het geschikt is, wat het doel is etc. Je positioneert je merk, idee of wat dan ook in de markt.