Wat houdt arbeidstherapeutisch werk in?

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis. Ik zit al heel lange tijd in de ziektewet wegens lichamelijke klachten en geestelijke klachten (concentratie verlies etc) door onverklaarbare rede.
Omdat ik graag wat wil doen heb ik met de baas en de arboarts gesproken over licht administratief werk.
Hier is akkoord voor gegeven, in de vorm van thuiswerk omdat ik niet kan reizen.

Wat houdt dit precies in? Een x aantal uren mij laten werken wordt toch lastig denk ik gezien ik niet op de werkvloer verschijn?
En als straks blijkt dat het me teveel is om de een of andere manier of het lukt me niet op de een of andere manier, kun je dan hier mee stoppen in overleg met werk en arts?
Ik ga er niet vanuit, heb hier immers zelf voor gekozen en vind het alleen maar super fijn, maar wil hier even op voorbereidt zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan je alleen vertellen hoe dat bij ons op het bedrijf te werk gaat. Je wordt voor het aantal uren dat je kunt werken (dit wordt in overleg met jou en de arboarts, of werkgever bepaald), beter gemeld op de dag dat je daarmee begint. Dan ga je aan het werk en doe je werk wat bij jouw situatie past (in jouw geval dus administratie), als dat 2 weken goed gaat, dan bouw je je uren in de derde week op, naar het aantal dat er dan gewerkt kan worden enzovoort, totdat je weer voor het aantal uren meedraait, in je eigen werk, je eigen uren die in het contract staan gesteld. Dan wordt je weer geheel hersteld gemeld. Val je binnen een bepaalde tijd (bij ons 3 maanden) weer uit, dan wordt dat geteld bij je vorige ziekmelding, dit moet wel om dezelfde klachten gaan.
Laat diegene waar jij het advies van hebt gekregen, even aan jou uitleggen, hoe dit bij jullie gaat, dat hoeft niet hetzelfde te zijn als bij ons.
Beterschap en een snel herstel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh dat is toch heel wat anders dan bij mij. Ik word nog niet beter gemeld, dat zal helaas nog een lange tijd duren is de verwachting. Het is meer dat ik graag wat voor de zaak wil betekenen en daarom krijg ik dit aangepast werk. Blijf ook nog gewoon in de ziektewet etc. Misschien is aangepast werk iets anders als therapeutisch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is mooi, dat je niet ziek gemeld wordt, werken op therapeutische basis, is naar mijn weten, dat je aangepast werk krijgt (aangepast aan je gezondheid van dat moment), zolang je klachten bestaan en andere werktijden (minder uren).
Je werkgever is verplicht mee te werken aan snel herstel, ik denk dat het daarom bij ons zo gaat (gedeeltelijk ziek blijven).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet, ik bedoel ermee te zeggen dat je minder uren hoeft te werken dan normaal, bij ons wordt je dan wel gedeeltelijk hersteld gemeld, maar ik heb ook aangegeven dat dat overal verschillend is. Als het niet lukt, dan mag je je bij ONS dan wel weer ziek melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heet dat aangepast werk Crea.
Dat is weer dat je kan reintergreren in je functie
En niet om "bezig te zijn"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allright thanks

Andere antwoorden (1)

Het systeem is best logisch, maar in de praktijk soms lastig.

Als je arbeidsongeschikt thuis zit (Ziektewet bestaat al heel lang niet meer)
En de BA ziet reden in overleg met jou om je op therapeutische basis wat te laten doen, dan zal dit in het verslag staan.

Dus nu zal jou casemanager (die je verzuimdossier bewaakt) met jou in overleg gaan om te bekijken wat voor jou haalbaar is en wat ze kunnen bieden.

Misschien wat dossiers bijwerken, of wat archiveer werk op een pc etc etc.

Als het je te veel wordt zul je dit moeten bespreken met de BA want die bepaald dan of dit wel of niet zo is.

Let op: Zoals hierboven door iemand beschreven is Arbeidstherapeutisch werk GEEN deelse hersteld melding. Dat is pas bij aangepast werk. (Voorbeeld, minder uren dan je normaal werkt, vaker pauze, bepaalde werkzaamheden nog niet etc etc)