Geeft het problemen voor een bedrijf ivm verzekeringen als ik werk voor 2 werkgevers?

Binnenkort ga ik van werkgever veranderen. Bij mijn huidige werkgever heb ik nog 8 maanden aan vrije dagen staan en wil deze dus gaan opnemen terwijl ik natuurlijk bij een andere werkgever in loondienst kom. Mijn huidige werkgever doet moeilijk ivm verzekeringen e.d. Wat zijn mijn rechten en of plichten van mijn huidige werkgever?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
welke verzekering bedoeld je werkgever?
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe kom je aan 8 maanden vrije dagen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mag wel 2 weken meenemen naar het nieuwe jaar, maar moet dat binnen een half jaar opmaken in het nieuwe jaar. Volgens mij mag je niet zoveel dagen overhouden.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoeveel dagen heb je dan wel niet per jaar?

Het beste antwoord

De enige reden waarom dit nadelig voor je werkgever kan zijn, (na je reactie op antwoord van Computoon), is dat als je een ongelukje krijgt bij die andere werkgever, je je ook ziek kan melden bij je huidige werkgever en daardoor moet je huidige werkgever je nog 2 jaar na ziekmelding doorbetalen, voordat je eventueel, indien je niet hersteld, recht hebt op een uitkering. Dit kan dus het vervelende gevolg zijn voor je huidige werkgever. Laat je werkgever een brief opstellen of doe dit zelf, waarin jij verklaard hem niet aansprakelijk te stellen voor ziekte of letsel en dat je na je vakantieverlof ontslag neemt, laat hierin ook opnemen dat je huidige werkgever niet hoeft uit te betalen in dergelijk gevallen en je, als dit gebeurd, op staande voet ontslag neemt. Onderteken dit beide, dan is het probleem opgelost. Vraag zelf ook een kopie na tekenen, of een getekend exemplaar in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Zou je met zo'n overeenkomst wettelijke regels kunnen 'omzeilen'?
Computoon
10 jaar geleden
Geldt die doorbetalingsplicht van 2 jaar bij ziekte eigenlijk wel in deze situatie? Ik begrijp uit de vraag ('binnenkort ga ik van werkgever veranderen") dat de werknemer zelf heeft opgezegd. Dan staat de einddatum van het dienstverband al vast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je wel een punt, maar ik kan me wel de paniek van de werkgever voorstellen en ik denk dat hij/zij dit bedoeld. Vraag het eens na aan je werkgever waarom hij/zij denkt problemen te krijgen met de verzekering, dan weet je het en kun je precies uitzoeken hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zodra ik bekend maak bij mijn werkgever dat ik van baan ga veranderen worden mijn dagen berekend en opgenomen (is mijn plan) mijn arbeidscontract zou dus over 8 maanden beëindigen. Mocht ik tussentijds ziek worden of een ongeval krijgen is er naar mijn mening niets aan de hand. Bij ziekte e.d meld ik dat bij mijn nieuwe werkgever en niet bij mijn oude. Het gaat er natuurlijk om dat ik naar mijn mening ook rechten heb om mijn dagen op te nemen. Er zijn genoeg mensen die meerdere banen hebben. Mijn vraag hierover is dus eigenlijk of mijn huidige werkgever in deze situatie mag weigeren om mijn dagen op te laten nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je even kijken in je cao, wat daar over in staat, ik heb je al in mijn reactie op jouw vraag, duidelijk gemaakt hoe het bij ons op het bedrijf is geregeld, in de meeste gevallen kun je dit ook in je contract vinden. Ik denk niet dat een werkgever je 8 maanden vrij hoeft te geven. Speel gewoon open kaart met je werkgever en stel een betalingsregeling voor. Je kunt alleen duidelijke vragen stellen en een duidelijk antwoord krijgen als je open kaart speelt.
Computoon
10 jaar geleden
In feite is je vraag dus: kan de werkgever bezwaar maken tegen het opnemen van dagen op deze manier. Ja. Er bestaat geen recht om zoveel dagen achter elkaar (in feite) vakantie te nemen. Dat zou wat zijn want menig werkgever zou daarmee in grote problemen komen (hij moet wellicht iemand in dienst nemen die het werk overneemt en jou gelijktijdig blijven doorbetalen.) Kortom, je hebt toestemming nodig van je werkgever. Je moet het vakantieverlof schriftelijk aanvragen. Reageert je werkrgever er binnen twee weken niet op, dan wordt het geacht te zijn goedgekeurd. Reageert hij er wel op, dan moet hij je alsnog in de gelegenheid stellen een periode van 2x een week of een aaneengesloten periode van twee weken op te nemen. Ik vind het wel erg onverstandig van je werkgever dat hij het qua dagen zover heeft laten komen. Houd er overigens rekening mee (als de werkgever op zijn strepen gaat staan) dat de wettelijke vakantiedagen die in 2012 zijn opgebouwd vóór 1 juli 2013 moesten worden opgenomen (anders zijn ze vervallen). De niet-opgenomen wettelijke van 2013 vervallen als ze op 1 juli 2014 niet zijn opgenomen. En alle niet-opgenomen dagen die zijn opgebouwd voor 2012 vervallen 5 jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd. Wettelijk is een deel van je vakantie'tegoed'dus al vervallen. Behalve als de werkgever het bijv. onmogelijk heeft gemaakt ze op te nemen. "Heb je op het einde van het dienstverband nog vakantiedagen openstaan, dan moet je werkgever deze dagen uitbetalen. Wil je deze dagen opnemen, dan zul je hierover overleg moeten voeren met je werkgever. (...) Het is vaak moeilijk voor de werkgever om op korte termijn een vervanger te vinden. De werkgever kan je dan ook weigeren de resterende vakantiedagen op te nemen. Dit betekent dat er niets anders op zit dan dat je de dagen krijgt uitbetaald."

Andere antwoorden (2)

Je moet ze niet opnemen! Je baas mag je dat zelfs niet verplichten. Gewoon laten uitbetalen. Leuk extra zakcentje. Er zijn veel meer mensen die voor 2 bazen werken. Dat geeft nooit poblemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus gewoon b.v. per 1 september ontslag nemen, bij de nieuwe baas beginnen en de dagen laten uitbetalen van je oude werk. Dat is gewoon een recht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
8 maanden ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb nooit mijn dagen opgenomen in de afgelopen 6 jaar en ook wat compensatiedagen tegoed ivm werkzaamheden in de weekenden
De huidige werkgever kan in de arbeidsovereenkomst of het personeelsreglement (waarvoor je hebt getekend) een 'verbod op nevenwerkzaamheden' hebben staan. Dan kun je niet gelijktijdig bij een ander bedrijf in dienst treden, behalve als hij toch daarin toestemt.

Zolang je in dienst bent bij je huidige werkgever moet hij je blijven betalen. Stel dat je ziek wordt of arbeidsongeschikt, dan moet hij ook nog meebetalen aan het hele reïntegratietraject met arbokosten en al.

Toegevoegd na 3 minuten:
En 8 maanden vrije dagen is onwaarschijinlijk veel... Een doorsnee werkmaand heeft 21 werkdagen. 8 maanden vakantiedagen... dat zijn 168 vakantiedagen. Heb je een jaar of 6 geen enkele vakantiedag opgenomen? (Da's ook niet helemaal in lijn met de wet...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat ik dus wil dat de 8 maanden worden opgenomen en niet uit wil laten betalen. In mijn arbeidscontract staat niets over nevenwerkzaamheden. Het enige argument dat hij heeft is dat ik bij een ander bedrijf werkzaam ben en eventueel een ongelukje zou kunnen krijgen. Dat zou volgens hem nadelig kunnen zijn voor het bedrijf waar ik nu nog werkzaam ben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben er 6jaar werkzaam en nooit geen dagen opgenomen. Daarbij heb ik compensatiedagen opgebouwd omdat ik veel in de weekenden hebt gewerkt
Computoon
10 jaar geleden
Als jou een ongeluk overkomt, moet je huidige baas je salaris blijven betalen tot het einde van het dienstverband. (Maar dat moest hij sowieso al). Hij moet echter van de wet ook een heel traject afwerken om je weer gezond en wel aan het werk te krijgen ("reïntegratie"). Dat volgt o.a. uit de Wet Verbetering Poortwachter. Da's een wet die een jaar geleden is ingevoerd om het aantal langdurig zieken terug te dringen. Al die maatregelen kosten een hoop geld en dat is natuurlijk 'weggegooid geld' als je over een aantal maanden toch weg gaat. De kans dat je iets overkomt is waarschijnlijk klein, maar een ongeluk (dat ook grote financiële gevolgen voor de werkgever met zich meebrengt) zit in een klein hoekje. Ik snap die voorzichtigheid van je werkgever wel. Maar al er een verbod op nevenwerkzaamheden in je arbeidsovereenkomst en/of het personeelshandboek en/of de CAO staat, kan hij het - voor zover mij bekend - niet verbieden dat je bij een ander bedrijf in dienst treedt terwijl je nog voor je oude werkgever werkt.
Computoon
10 jaar geleden
Maar al er een verbod op nevenwerkzaamheden in je arbeidsovereenkomst ...
---> maar als er geen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, als ik jouw werkgever was zou ik je zo snel mogelijk laten gaan. Je mag helemaal niet werken zonder vakanties op te nemen... Als je nu bijvoorbeeld overspannen wordt heeft hij een heeeeel groot probleem...