Wat houdt een persoonlijk faillissement in?

War gebeurt er als iemand of een gezin failliet gaat?
Kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Normaliter geldt voor een natuurlijk persoon ( een mens dus) de Schuldsanering natuurlijke personen, Faillissementswet artt. 284 en verder. De schuldenaar zendt een verzoekschrift aan de Rechtbank en uiteindelijk heeft de debiteur een schone lei. Bij de normale gang van zaken, zonder de schuldsanering, blijft de gefailleerde meestal met schulden zitten die tot nieuwe faillissementen kunnen leiden. Voordeel voor de schuldeisers is, dat ze weliswaar medewerking moeten verlenen, maar ook exact weten waar ze financieel aan toe zijn.

Toegevoegd na 15 uur:
De normale gang van een faillissement is natuurlijk ook mogelijk maar kent alleen verliezers. Want de kosten liggen hoog - alleen al vanwege de boedelkosten-, alle verzekeringen worden door de curator opgezegd, het huis wordt geveild, goederen idem, post gaat naar de curator enzovoort.
Via de Schuldsanering natuurlijke personen, dus ook o.g.v.de Faillissementswet ( en dat is dus niet de schuldsanering waar we op het moment zo vaak overhoren! ) geldt een lichter regime. alle crediteuren moeten meedoen, niet alle verzekeringen hoeven te worden opgezegd, de hele afwikkeling kost minder geld en bovenal: na afwikkeling van de hele zaak is de debiteur schuldenvrij.
Een persoon kan dus failliet gaan maar er zijn twee routes mogelijk, waarbij de officiële Schuldsanering de beste oplossing is.
Een gezin kan niet failliet gaan want de schulden worden immers toegerekend aan degene die de schulden heeft gemaakt. Wel kan je natuurlijk daarmee het hele gezin meetrekken in de ellende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een faillissement wordt al snel gedacht aan bedrijven. Toch kunnen ook particulieren failliet gaan. Sterker nog, u kunt uzelf failliet laten verklaren (‘eigen aangifte’). In het geval dat u uw rekeningen niet meer kunt betalen en er schuldeisers zijn, dan kan de deurwaarder beslag leggen op een (deel van) uw spullen en het salaris of uitkering. Als je geen vermogen of een uitkering hebt, is het vaak verstandiger jezelf failliet te laten verklaren.
Spreekt de rechter het faillissement uit dan heeft u geen beheer meer over uw eigen vermogen. De rechtbank stelt een curator aan en die beslist wat er gaat gebeuren. De curator maakt een lijst van al uw bezittingen, beslist wat u krijgt voor noodzakelijke uitgaven en legt beslag op de rest van uw geld en uw bezittingen. Zo kan de curator vaststellen wat overblijft voor de schuldeisers.

Als je geen eigen vermogen hebt, of leeft van een uitkering dan is de curator snel klaar. In dat geval zal het faillissement worden opgeheven en komen de schuldeisers weer achter je aan gaan. Toch zal de rechter besluiten je failliet te verklaren omdat ze met deze status makkelijker toegelaten kan worden tot de wettelijke schuldsanering (WSNP). Belangrijk verschil: bij een faillissement blijven de schulden bestaan, bij het succesvol doorlopen van een schuldsaneringstraject kunnen de schuldeisers hun bedragen niet meer opeisen.

De rechter spreekt een faillissement niet zomaar uit. De rechter zal duidelijk moeten krijgen of niet misbruik gemaakt wordt van het faillissementsrecht. Het mag bijvoorbeeld geen middel zijn om tijdelijk van deurwaarders verlost te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk een persoonlijk faillissement.
Een bedrijf kan failliet gaan, een persoon ook.

"Bij een faillissement wordt al snel gedacht aan bedrijven. Toch kunnen ook particulieren failliet gaan. Sterker nog, u kunt uzelf failliet laten verklaren (‘eigen aangifte’) (...)

In het geval u uw rekeningen niet meer kunt betalen en er schuldeisers zijn, dan kan de deurwaarder beslag leggen op een (deel van) uw spullen en het salaris of uitkering. (...)

Spreekt de rechter het faillissement uit dan heeft u geen beheer meer over uw eigen vermogen. De rechtbank stelt een curator aan en die beslist wat er gaat gebeuren. De curator maakt een lijst van al uw bezittingen, beslist wat u krijgt voor noodzakelijke uitgaven en legt beslag op de rest van uw geld en uw bezittingen. Zo kan de curator vaststellen wat overblijft voor de schuldeisers.

(...) bij een faillissement blijven de schulden bestaan, bij het succesvol doorlopen van een schuldsaneringtraject kunnen de schuldeisers hun bedragen niet meer opeisen.

De rechter spreekt een faillissement niet zomaar uit. De rechter zal duidelijk moeten krijgen of niet misbruik gemaakt wordt van het faillissementsrecht. Het mag bijvoorbeeld geen middel zijn om tijdelijk van deurwaarders verlost te zijn."
Computoon