Kan iemand beslag leggen op beslag?

Stel, je legt eerst belsag op iets. Kan iemand anders die beslag op je eigendommen oplegt ook op dat beslag beslag leggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De belastingdienst

Het beste antwoord

Ik ben geen jurist dus ik weet het niet zeker en baseer me op de bron.

Ik ga ervan uit dat je alleen het in de bron genoemde "Derdenbeslag" bedoeld want er zijn verschillende vormen van beslag leggen (zie verder de bron). In de bron staat:

"Bij het derden-beslag wordt er beslag gelegd onder een schuldenaar van de geëxecuteerde of gedaagde. Dit kan bijvoorbeeld een bank-instelling of een klant van de geëxecuteerde zijn. Bij een conservatoir derden-beslag is de derde-beslagene verplicht om alles wat de geëxecuteerde van hem tegoed heeft onder zich te houden."

In de bron wordt een voorbeeld van een bank genoemd, wat relatief eenvoudig is. Als er beslag bij derden ligt en het is bijvoorbeeld een "Conservatoir beslag" en dat beslag wordt door die partij aangevochten dan ontstaat er volgens mij een juridisch ingewikkelde situatie. Je mag dan als derde niets doen met de spullen die onder beslag liggen tot duidelijk is of het beslag van de eerste partij al dan niet gehonoreerd wordt en als het gehonoreerd wordt moet je betalen aan de tweede beslagleggende partij (is dit nog te volgen?).

Een echte jurisct kan uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja de belastingdienst,zij hebben altijd voorrang op andere schuldeisers.