Wat geeft de bank het recht om te mogen zien hoeveel je op je rekening hebt?

Wat ik me altijd afgevraagd hebt.. Wat geeft de bank het recht om te mogen zien hoeveel men op zijn/haar rekening heeft? Het lijkt me gewoon dat als men een rekening bij de bank gaat openen, dat het dan ook prive hoort te zijn voor die persoon... En de persoon zelf heeft de bank immers geen toestemming gegeven om te mogen zien hoeveel je op je rekening hebt? Dit gewoon uit nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De bank heeft toestemming om de gegevens op te vragen voor bijvoorbeeld het berekenen van de rente over bepaalde periode (credit- of debet rente). Verder staat in de algemene voorwaarden natuurlijk altijd vermeld dat de bank deze zaken nodig heeft om je te kunnen voorzien van een rekening.

Indien een bank niet zou weten hoeveel geld er op je rekening staat, kan er ook niet bepaald worden of je een bedrag zou kunnen pinnen of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een computersysteem werkt alleen in combinatie met mensen. Indien je bijvoorbeeld teveel rood staat krijgt de bank medewerker een waarschuwing. Ze gaan dan bepalen aan de hand van je roodstand of ze wel of geen brief gaan sturen hierover. Tevens heeft de bank toestemming, omdat je akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden van de bank bij het afsluiten van je rekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld maar in de algemene voorwaarden van de Rabobank http://www.rabobank.nl/images/av2013_webversie_29489024.pdf artikel 29 tot en met 32
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Answered T.a.v. je opmerking over computersystemen. Praktisch gezien heb je wel gelijk dat er geen mens aan te pas hoeft te komen maar juridisch ligt dat anders. Feitelijk is je bankrekening van de bank (het geld dat er op staat is van jou, tenzij je rood staat want dan is het weer van de bank) en de bank heeft toegang tot de bankrekening nodig om zijn dienstverlening te kunnen doen. De overeenkomst die je met de bank sluit (zie ook de link van marvinh) leest ook zo dat de bank jou de rekening ter beschikiking stelt, niet dat jij de eigenaar van de rekening bent. Feitelijk geef je de bank het recht tot toegang op het moment dat je de rekening sluit. En als je dat niet zou willen (wat niet je vraag is, besef ik) dan moet je over op het aloude principe van de "oude sok" waarin je je geld bewaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je geld op de bank helemaal van jou is, is ook niet helemaal waar realiseer ik mij. Als je meer dan € 100.000 op een spaarrekening hebt staan en de bank gaat failliet ben je alles boven de € 100.000 mooi kwijt.

Andere antwoorden (3)

Als je je geld aan iemand geeft dan is het vanzelfsprekend dat die persoon ziet hoeveel dat is. Zij hebben jouw geld immers in beheer. Ik denk wel niet niet iedereen in de organisatie van een bank toegang heeft tot jouw gegevens.

Toegevoegd na 1 minuut:
*dat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij een rekening opent, stel je de bank aan als "beheerder" van jouw kas. Dit betekent dat ze ook moeten weten hoeveel er in zit, erbij komt en eraf gaat.

Dus, wat geeft ze dat recht? Jijzelf, op het moment dat je ze inhuurt.

Logisch ook, want anders zou je makkelijk duizenden euro's kunnen opnemen, terwijl je maar 2 euro op de rekening had staan.

Wat betreft de gegevens: niet iedereen kan het inzien, maar het zijn wel veel mensen. Als student had ik een bijbaan waarbij ik creditcard aanvragen toetste, en dan zag ik saldi van de aanvrager en hun schuldverlener. Enorm interessant, totdat je er vijf hebt afgehandeld, daarna boeit het echt geen moer meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een bank beheert jouw geld als je een rekening bij hun opent.
de bank belegd jouw geld zodat zij ook winst maken.
daarom krijg je rente.
de bank mag dus kijken hoeveel jij op je rekening hebt.