Wat geeft de bank het recht om te mogen zien hoeveel je op je rekening hebt?

Wat ik me altijd afgevraagd hebt.. Wat geeft de bank het recht om te mogen zien hoeveel men op zijn/haar rekening heeft? Het lijkt me gewoon dat als men een rekening bij de bank gaat openen, dat het dan ook prive hoort te zijn voor die persoon... En de persoon zelf heeft de bank immers geen toestemming gegeven om te mogen zien hoeveel je op je rekening hebt? Dit gewoon uit nieuwsgierigheid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bank heeft toestemming om de gegevens op te vragen voor bijvoorbeeld het berekenen van de rente over bepaalde periode (credit- of debet rente). Verder staat in de algemene voorwaarden natuurlijk altijd vermeld dat de bank deze zaken nodig heeft om je te kunnen voorzien van een rekening. Indien een bank niet zou weten hoeveel geld er op je rekening staat, kan er ook niet bepaald worden of je een bedrag zou kunnen pinnen of niet.

Als je je geld aan iemand geeft dan is het vanzelfsprekend dat die persoon ziet hoeveel dat is. Zij hebben jouw geld immers in beheer. Ik denk wel niet niet iedereen in de organisatie van een bank toegang heeft tot jouw gegevens. Toegevoegd na 1 minuut: *dat

Als jij een rekening opent, stel je de bank aan als "beheerder" van jouw kas. Dit betekent dat ze ook moeten weten hoeveel er in zit, erbij komt en eraf gaat. Dus, wat geeft ze dat recht? Jijzelf, op het moment dat je ze inhuurt. Logisch ook, want anders zou je makkelijk duizenden euro's kunnen opnemen, terwijl je maar 2 euro op de rekening had staan. Wat betreft de gegevens: niet iedereen kan het inzien, maar het zijn wel veel mensen. Als student had ik een bijbaan waarbij ik creditcard aanvragen toetste, en dan zag ik saldi van de aanvrager en hun schuldverlener. Enorm interessant, totdat je er vijf hebt afgehandeld, daarna boeit het echt geen moer meer.

een bank beheert jouw geld als je een rekening bij hun opent. de bank belegd jouw geld zodat zij ook winst maken. daarom krijg je rente. de bank mag dus kijken hoeveel jij op je rekening hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100