Wie kan mij meer vertellen over het verkopen van een particuliere vordering ?

Ik heb als particulier een flinke vordering (> € 20.000,-) op een andere particulier. De zaak komt binnenkort voor de rechter en het is onwaarschijnlijk dat de tegenpartij in het gelijk wordt gesteld. Omdat ik op vrij korte termijn geld nodig heb en de tegenpartij waarschijnlijk niet spontaan zal gaan betalen is het innen via de deurwaarder (loonbeslag) voor mij eigenlijk geen optie omdat het dan jaren gaat duren voordat ik alles terug heb. Nu heb ik vernomen dat er bedrijven zijn die ook particuliere vorderingen overnemen, tegen betaling van een bepaald bedrag/percentage van de schuld. Wie heeft ervaring met het verkopen van een particuliere vordering aan derden en kan mij, bij benadering, aangeven hoeveel/welk percentage deze bedrijven uitkeren bij overname van de schuld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn veel bedrijven die vorderingen overnemen. De uitstaande vordering kent een bedrag van 20.000 nominaal. Een bedrijf dat vorderingen overneemt waardeert deze vordering door factoren als risico en tijdswaarde van kapitaal te verwerken (en uiteraard een eigen winstmarge). Dit levert dan bijvoorbeeld een bieding van 60% van de nominale waarde op. Je ontvangt in een dergelijk geval dus direct 12.000 euro op je rekening.

Via een acte van cessie (soort overeenkomst zonder tussenkomst van een notaris) doe je afstand van de vordering. De vorderingopkoper, ook wel factoringbedrijf genoemd, notificeert de schuldenaar dat de vordering is overgedragen.

Zoek bijvoorbeeld op google op vordering verkopen of factoring voor specifieke bedrijven die je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!