Mag je als je drie maanden tijd voor tijd uitbetaald krijg tijdens die maanden voor een andere wergever werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af.

Regelmatig staat in een arbeidsovereenkomst of CAO dat je, wanneer je ook voor een andere werkgever wilt werken, goedkeuring nodig hebt van je 'gewone' werkgever. Want werkgevers zien bijv. niet graag dat je gelijktijdig ook werkt bij een concurrent van hen. Advies is dus: vragen of hij het goed vindt en dan mag het gewoon. Vindt hij het niet goed: dan niet doen. Want hij blijft bijv. ook aansprakelijk voor loondoorbetaling als je ziek wordt.

Bedenk ook, dat je maar bij één werkgever loonheffingskorting kunt krijgen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste is natuurlijk niet zo. Als je in totaal in een kalenderjaar onder de 6000 euro als inkomen blijft is het helemaal niet ongunstig om het bij twee werkgevers te laten doen. Sowieso lijkt het nu net of het verboden is om dit te doen. Het mag wel maar als je boven de 6000 komt zul je waarschijnlijk moeten terugbetalen.
Computoon
10 jaar geleden
Het laten toepassen van de loonheffingskorting op meer dan één loon of uitkering gelijktijdig - dat laatste woord had ik erbij moeten zetten- is niet verboden maar onverstandig. Die euro 6000.-/jaar is een grens waar vrijwel iedere werkende/uitkeringsgerechtigde in de praktijk overheen zal gaan. En waarom zou je je eerst te veel laten uitbetalen in de wetenschap dat je het naderhand weer terug moet betalen? (Als je dat hopelijk kunt, want er zijn mensen die om wat voor reden dan ook niets opzij kunnen leggen en hun volledige loon/uitkering opmaken.) Op de site van (bijv.) uwv is dan ook te lezen:
"U mag de loonheffingskorting maar bij 1 werkgever of op 1 uitkering toepassen. Als de loonheffingskorting dubbel of nog vaker wordt toegepast, betaalt u te weinig belasting. Het verschil moet u later terugbetalen aan de Belastingdienst."