wanneer is een officiele waarschuwing ongeldig?

Hallo, mijn vriend heeft een 2e officiele waarschuwing gekregen op zijn werk. gaat allemaal wel een beetje erg ver maar goed hij gaat bezwaar maken. maar nu hoorde wij dat een 1e officiele waarschuwing ongeldig verklaard moet worden na een jaar als je je dat jaar natuurlijk gedragen hebt. klopt dit? ik ken het zelf niet zo snel ergens terug vinden vandaar dat ik het hier even vraag! alvast bedankt voor de moeite om te antwoorden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Is geheel afhankelijk van het beleid van het bedrijf en de reden waarom uw vriend de waarschuwingen heeft gekregen.

Als uw vriend een waarschuwing heeft gekregen vanwege oncollegiaal gedrag kan dit geen gevolgen hebben voor een waarschuwing die betrekking heeft op zijn werktempo die een grote tijd later komt.

Echter is dit alles toch betrekkelijk en afhankelijk van de beoordeling door het UWV (ontslagvergunning) en / of rechter als de waarschuwingen zouden lijden tot een verzoek tot ontslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort waarschuwingen hebben wettelijk geen betekenis, ze hebben alleen betekenis binnen het bedrijf dat ze uitdeelt. Ieder bedrijf kan derhalve zijn eigen regels bedenken (voor een aantal interne regels is van belang dat ze tot stand komen met instemming van de ondernemingsraad). In een arbeidsovereenkomst staat vaak een regel als 'ondertekening van de arbeidsovereenkomst houdt instemming met het personeelsreglement dat een onlosmakelijk geheel vormt met deze overeenkomst' en dan zit je eraan vast.

Hebben ze dan geen enkel 'extern nut'? Toch wel, want de werkgever legt allerlei zaken die de werknemer betreffen vast in het personeelsdossier. Planningsafspraken, beoordelingen, salarisaanpassingen en weet ik wat al niet meer. Als de werkgever op een slechte dag van zijn werknemer af wil, kan hij daarmee 'aantonen' welke maatregelen hij allemaal heeft genomen om tot verbetering te komen. En door het vastleggen van een 'officiële waarschuwing' (wat dit ook zijn mag) kan hij duidelijk maken dat het ongewenste gedrag van de werknemer geen eenmalig incident was. Zo kan hij een werknemer 'ontslagrijp' maken.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ja, ieder bedrijf kan zijn eigen regels bedenken, maar over het algemeen geldt toch: "Three strikes is out!", bij de derde waarschuwing volgt onherroepelijk ontslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, al heeft men 100 waarschuwingen gegeven dan nog moet er een ontslagvergunning aangevraagd worden.
Computoon
10 jaar geleden
Of de kantonrechter moet de arbeidsovereenkomst ontbinden. Dat gebeurt ook niet zomaar. Bovendien kan de werknemer een procedure starten als hij meent dat sprake is van kennelijk onredelijk ontslag. Natuurlijk kan de werkgever nog kiezen voor een 'staande voet' maar dat is ook aan regels gebonden en kan hem een hoop geld kosten als het onterecht verleend wordt. Kortom, als de werkgever aannemelijk wil maken dat hij van iemand af 'moet' zal hij met goede argumenten moeten komen. Al is het uwv naar mijn mening 'werkgeversgezind'.
Antoni
10 jaar geleden
theodbn en Computoon, ik ben het helemaal met jullie eens en zo had ik het ook bedoeld. Na een derde waarschuwing zal een bedrijf of organisatie helemaal volgens de geldende regels de betreffende werknemer ontslaan. Na die derde waarschuwing zal het bedrijf of de organisatie definitief af willen van de medewerker, want hij gedraagt zich blijkbaar niet zoals gewenst is.