Als je 40 uur werkt, telt de pauze dan ook in deze uren?

In andere woorden, moet ik 9 uur aanwezig zijn op een dag? Waardoor ik 8 uur werk, en 1 uur pauze heb? Of is bij de 40 uren contract de pauze er bij ingerekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25K

Antwoorden (5)

Dit hangt af van hoe je het met de werkgever heb afgesproken in je contract. Normaal gesproken is pauze voor eigen tijd (dus geen onderdeel van je 40-uur)... soms wordt het ook fifty-fifty verdeeld... in jou voorbeeld dus 30 minuten voor de baas en 30 minuten eigen tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
O dat is nieuw nooit van gehoord dat de baas de lunchtijd vergoed. Graag een bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo nieuw. Dit hangt totaal van je werkgever af... Er zijn wel degelijk bedrijven die een gedeelte meebetalen aan je pauze of zelfs helemaal betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Ik heb al heel lang gewerkt en doe dat nog steeds ken heel veel bedrijven maar dit nog nooit gehoord of gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lees het tweede antwoord maar van crea ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is meestal dat je op een dag van 8 uur een kwartier koffiepauze betaald krijgt en een kwartier theepauze. Het halve uur lunch is voor je eigen geld.
ronron1212
10 jaar geleden
marvinh daar wordt uitgegaan van 8,5 werken. dus een halfuur eigen lunch
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn pauzes zijn onder werktijd.
Dat ligt aan het bedrijf, meestal is je lunchpauze wel eigen tijd, maar worden de koffiepauzes doorbetaald en niet afgetrokken van je uren, als dat het geval is, ben je ongeveer 8,5 uur aanwezig op een dag. Er zijn ook bedrijven die alle pauzes als eigen tijd rekenen, dan ben je dus 9 uur op een werkdag aanwezig. Er zullen weinig bedrijven zijn, die de alle pauzes als werktijd uitbetalen. Kijk in het CAO, of op je contract, daar staat het in vermeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allerlei varianten zijn mogelijk maar de tijd die in de arbeidsovereenkomst staat wordt betaald als werktijd.

Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt maar de middagpauze was altijd voor eigen rekening. Maar als je vlakbij je werk woont, kun je in dat halve uur naar huis gaan.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken ook geen andere situatie dan bammetjes in eigen tijd ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die bestaan wel hoor,als je tijdens werktijden tussendoor moet eten.
Je wordt gewoon voor 40 uur uitbetaald,pauze's vallen daar buiten tenzij je in eenberoep werkt dat de pauze's doorbetaald,maar dan is er meestal wel sprake van eten en koffie drinken tussen je werkzaamheden door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe lang moet je pauze duren?

Over pauzes is de wetgever kort en duidelijk. Als je een bepaalde tijd hebt gewerkt, heb je recht op pauze. Ook is er precies omschreven hoeveel pauze je minimaal moet krijgen. De wet bepaalt niet dat de pauze doorbetaald moet worden.

Werk je langer dan vijf en een half uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Je mag niet van dit recht afzien. Als je langer dan tien uur op een dag werkt, dan wordt dat drie kwartier. Dat mag wel opgesplitst worden in drie keer een kwartier.
Als er een overlegregeling is

Zijn er op je werk afspraken met je werkgever over werktijden, dan gelden de regels die hierbij zijn opgesteld. De enige minimumeis is, dat je in vijf en een half uur recht hebt op een pauze van een half uur. Deze mag je werkgever opsplitsen in twee pauzes van een kwartier.
In ploegendienst

Werk je in ploegendienst en moet je wachten op de volgende ploeg, dan mag daarvoor Hoe lang moet je pauze duren?

Over pauzes is de wetgever kort en duidelijk. Als je een bepaalde tijd hebt gewerkt, heb je recht op pauze. Ook is er precies omschreven hoeveel pauze je minimaal moet krijgen. De wet bepaalt niet dat de pauze doorbetaald moet worden.

Werk je langer dan vijf en een half uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Je mag niet van dit recht afzien. Als je langer dan tien uur op een dag werkt, dan wordt dat drie kwartier. Dat mag wel opgesplitst worden in drie keer een kwartier.
Als er een overlegregeling is

Zijn er op je werk afspraken met je werkgever over werktijden, dan gelden de regels die hierbij zijn opgesteld. De enige minimumeis is, dat je in vijf en een half uur recht hebt op een pauze van een half uur. Deze mag je werkgever opsplitsen in twee pauzes van een kwartier.
In ploegendienst

Werk je in ploegendienst en moet je wachten op de volgende ploeg, dan mag daarvoor je pauze een enkele keer met een kwartier verkort worden. Deze regeling is opgenomen in de uitzonderingen op de werktijdenwet.