Waar is al dat geld gebleven?

in een weekend eind oktober 2008 gingen de beurzen onderuit. Niet een klein beetje, maar wereldwijd.
Natuurlijk zullen de "snelle" roepen, "Het was een Zeepbel, dus geen echt geld" Maar dat is te kort door de bocht...
Immers, op de beurs is er geen echt geld maar alleen een verschuiving van nullen en enen... De shuffle zoals ze dat noemen...

Hoe verklaar je dan dit? Voor alles wat er "verkocht" wordt,
is er immers ook altijd een Koper... Ieder aandeel is eigendom van iemand, tot er een nieuwe eigenaar komt..

Dus blijft de vraag staan: Waar zijn dan al die miljarden gebleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag, ik snap daar ook niets van. +1

Antwoorden (12)

Al die miljarden gedeeld door het aantal mensen/bedrijven die verlies hebben geleden is waar het gebleven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De euro's op de beurs staan (o.a.) voor de waarde van aandelen (in een bedrijf).

Als het minder gaat met zo'n bedrijf dan worden die aandelen minder waard.

Er is dan dus geen geld 'verdwenen', iets is minder waard geworden.

Zoals ook de huizen in Nederland minder waard zouden worden, als de regering voldoende zou bijbouwen om de woningnood te lenigen.
14 jaar geleden
Die miljarden zijn verdampt zoals ze dat noemen..
Als jij 10 aandelen hebt gekocht voor €20 per stuk is dat in totaal €200 waard.
Als de beurswaarde van deze aandelen dan weer zakt naar bijv. €10, zijn je aandelen nog maar €100 waard.

Je maakt een verlies van €100, jij krijgt minder geld voor iets terug dan wat je ooit betaald hebt.

Er verdampt dus geld omdat er aan je aandelen een fictieve waarde wordt gehangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degene aan wie je die €200 betaald hebt, heeft nog steeds €200 in zijn portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als jij ze verkoopt krijg je nog maar €100. De andere €100 uit jouw portomonnee is verdwenen, gone, foetsie! Die verdampte €100 krijgt niemand. Is gewoon verlies doordat we een fictieve waarde hangen aan aandelen/effecten/etc door bijvoorbeeld een stijging of daling van vraag en aanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatste Eur 100,- zit dan nog steeds in de zak van bijvoorbeeld NYSE / euronext. Deze bieden de mogelijkheid om aandelen te kopen en te verkopen.
Stand van de AEX, of koers van een aandeel maakt voor hen niet uit. Zij verdienen aan de handel op zich.
Net als bij alle voorgaande hypes: die euro's zijn gewoon weg. Verdwenen. Verdampt.

Vergelijk het met voetbalplaatjes van de AH. Die zijn nu weer populair. Er zijn ruilbeurzen, en ze worden verkocht.

Wat heeft iemand ervoor over om het laatste ontbrekende plaatje aan zijn verzameling toe te voegen? Misschien wel tien euro.

Over anderhalf jaar zijn diezelfde voetbalplaatjes helemaal niets meer waard. Het zijn nog dezelfde plaatjes, maar niemand heeft er nog belangstelling voor. Wat zal iemand er dan voor overhebben om zo'n plaatje te kopen? Vijf cent misschien?

Ook in dit geval is er geld verdampt. In dit voorbeeld is er zomaar € 9,95 verdwenen. Gewoon omdat er geen behoefte meer is, geen vraag meer.

Met aandelen is het precies zo.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het geld is niet verdwenen, maar de aandelenportefeuilles zijn gewoon veel minder waard geworden. Vergelijk het met een huis dat minder waard wordt, dat kost niemand 'echt' geld. Overigens is er wel altijd een koper, maar niet altijd een koper die de prijs wil betalen voor een aandeel.
paulus811
14 jaar geleden
Het was niet eens geld, het was een koers van een aandeel, een ingeschatte waarde van een bedrijf.
Wanneer jij een aandeel voor 100 euro hebt gekocht, heeft de verkoper 100 euro, en jij -100.
Vervolgens vind jij pas bij 80 euro een koper, dan heb jij dus -20. Die 20 euro zijn op dat moment echt weg, verdwenen.
Door allerlei constructies zijn (speculatieve) beleggers verplicht om aandelen te verkopen voor een lagere prijs dan ze eigenlijk zouden willen. Dat geld verdwijnt gewoon echt.
Net zo makkelijk wordt het trouwens weer bij gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen geld verdwenen. Er is alleen potentieel waarde verdwenen.

Neem de volgende situatie:

----------------------------
- Persoon A heeft voor 10 aandelen die momenteel 200 euro per stuk waard zijn.
- Persoon B heeft 1000 euro in geld.
- Persoon C heeft 2000 euro in geld.
Er is dus voor 3000 euro aan werkelijk geld, en er zijn 10 aandelen.
----------------------------

Persoon B koopt voor 1000 euro aan aandelen van persoon A. Persoon A heeft dan die 1000 euro.

Vervolgens stijgt de koers van het aandeel zodat de aandelen van persoon B op dat moment voor 2000 euro verkocht zouden kunnen worden. Dus als je het op dat moment zou verkopen.

----------------------------
De situatie nu is als volgt:
- Persoon A heeft 1000 euro in geld.
- Persoon B heeft voor 10 aandelen die momenteel 200 euro per stuk waard zijn.
- Persoon C heeft 2000 euro in geld.
Er is nog steeds voor 3000 euro aan werkelijk geld, en er zijn 10 aandelen. (die voor 2000 euro verkocht kunnen worden)
----------------------------

Persoon B heeft nu de keuze of hij zijn 10 aandelen voor 2000 euro aan persoon C wil verkopen of niet. Zijn vermogen op dit moment bedraagt 2000 euro, want als hij op dit moment al zijn aandelen zou verkopen zou hij 2000 euro hebben. Dit potentieel wordt bij het vermogen van een persoon of bedrijf gerekend.

Dus wanneer gezegd wordt dat iemand 1 miljard heeft verloren op de beurs door een daling van de koers van aandelen dan heeft dit niet met geld te maken wat hij daadwerkelijk bezit. Maar het verschil tussen wat hij had kunnen bezitten als hij eerder verkocht had, en met wat hij krijgt als hij nu verkoopt.

Terug naar persoon B. Hij heeft nu potentieel 2000 euro, dus zijn vermogen is 2000 euro (al heeft hij dat in aandelen). Effectief heeft hij enkel 10 aandelen en geen enkel echt geld. Stel de koers daalt naar 50 euro per aandeel:

----------------------------
De situatie nu is als volgt:
- Persoon A heeft 1000 euro in geld.
- Persoon B heeft voor 10 aandelen die momenteel 50 euro per stuk waard zijn.
- Persoon C heeft 2000 euro in geld.
Er is nog steeds voor 3000 euro aan werkelijk geld, en er zijn 10 aandelen (die voor 500 euro verkocht kunnen worden).
----------------------------

Oftewel, er is geen cent verdwenen, het enige wat verdampt is is de kans voor persoon B om zijn aandelen voor 2000 euro te verkopen ipv de 500 euro die hij er nu voor kan krijgen. Dus een potentieel (niet echt) verlies van 1500 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wauw, eindelijk iemand die een grotere lap tekst weet te typen dan ik! Wel heel erg duidelijk uitgelegd. Dikke plus dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik zat nog niet eens aan de limiet, wat me weleens eerder gebeurd is (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima uitleg +1
Al die aandelen zijn betaald met geleend geld. Dus het geld (dat niet echt bestaat) bestaat uit onbetaalde leningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk eens een auto van EUR 30 000 , die je gisten nieuw hebt opgehaald bij de dealer. Thuisgekomen bij het inparkeren heb je een deuk in de zijkant gemaakt. Ook na complete reparatie is de auto ineens EUR 10 000 minder waard geworden. War is die 10 000 gebleven. Waarde is een oordeel, meer niet. Er is geen geld verdwenen, maar waarde verloren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat je een schilderij van Vincent van Gogh, dat onlangs nog voor 100 miljoen van eigenaar wisselde, in de brand zou steken.

Er is dan niet 100 miljoen weg, maar er is een schilderij verloren gegaan.

Toegevoegd na 34 seconden:
Don't try this at home...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van een aandeel in geld is alleen maar een afspiegeling van wat er op dat moment voor waarde aan wordt gehangen. Dat is dus iets heel vluchtigs. Je aandelen die je voor 100 euro kocht kunnen morgen 2500 waard zijn, maar overmorgen weer 500. Dan heb je nooit die 1500 euro "winst" gehad.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit zo:

Op de aandelenbeurs zijn er zogenaamde bied en laat koersen. De bied koers is de prijs wat de potentiele kopers voor een aandeel over hebben, de laat koers de prijs wat verkopers voor een aandeel willen ontvangen.

Bijvoorbeeld: Aandeel X staat nu op €10,-
Het is een goede dag op de beurs, en zojuist heeft persoon A besloten dat €10,10 over heeft voor dat aandeel X, en dat hij 100 van deze aandelen wilt.
Biedkoers: €10,10. Volume: 100 Dit is zichtbaar op de beurs voor de verkopers, maar ook voor andere kopers.
Maar, nu is er een persoon B die €10,20 bied voor de aandelen. De verkoper zal dan zijn aandelen natuurlijk aan persoon B verkopen, door een laatkoers van €10,20 in te stellen. Persoon B ontvangt de aandelen, persoon A moet wachten totdat iemand de aandelen aan hem voor €10,10 wilt verkopen, of hoger bieden.

Maar dit werkt natuurlijk ook andersom.
Het bedrijf van aandeel X heeft zojuist erg slechte kwartaalcijfers bekend gemaakt. De aandeelhouders zien dan in dat ze hun aandelen beter kunnen verkopen, en dat geld ergens anders in gaan investeren.

Dus, verkoper A besluit zijn aandelen voor €9,80 aan te bieden. Verkoper B wilt ook graag van zijn aandelen af, en besluit ze voor 9,70 aan te bieden, om er maar voor te zorgen dat hij ze eerder kwijt is dan verkoper A. Verkoper C is in paniek en besluit ze voor 9,50 in de etalage te zetten. Etc, zo kan dat heel hard gaan, als iedereen van zijn aandelen af wilt. Totdat de prijs bereikt wordt waarop iemand wel weer die aandelen voor die koers wilt kopen, blijft de prijs dalen.

En zo worden de aandelen plots minder waard. Het waardeverschil komt uiteindelijk bij de verkoper. Hij maakt verlies, omdat hij veel geld over had om de aandelen te hebben, maar er voor minder weer vanaf wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat geld is dus bij de verkopende partijen.
Op de resultaatrekening, in rode cijfers…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat geld is dus bij de verkopende partijen.
Op de resultaatrekening, in rode cijfers...