Is het toegesaan om de manier van factuurnummering aan te passen voor de facturen die ik stuur?

Ik heb een kleine eigen onderneming. Nu gebruik ik als factuurnummer jaarmaanddagvolgnummer, dus voor vandaag: 2013070501, 2013070502, etc. Ik ben bang dat dit niet voldoet aan de eisen van een factuurnummer. Is het toegestaan om de wijze van nummering vanaf vandaag op de nieuwe facturen aan te passen naar bijvoorbeeld 201301, 201302, etc. ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag maar leg dat goed vast. Ik zou er overigens pas mee beginnen bij ingang van het nieuwe kalenderjaar. Dus 2014001, 2014002 enz. Dan kun je tot 1000 facturen toe voor 2014. Heb je flinke groeiplannen, dan zou je eerste nummer volgend jaar 20140001 moeten zijn. En zo ieder jaar met het nieuwe jaarnummer beginnen, is ook heel gebruikelijk.

Als je dat niet zou mogen veranderen (voor nieuwe facturen uiteraard) zou je voor de eeuwigheid gebonden zijn aan je huidige nummeringssysteem.

Het gaat erom dat de facturen doorlopend genummerd worden. Er zijn bedrijven die voor creditnota's aparte reeksen aanhouden maar dat zou ik niet doen.

Het is een van de controlemiddelen op de volledigheid van de omzetverantwoording. (Het ultieme bewijs daarvoor zijn die factuurnummers natuurlijk niet, want aan particulieren hoeft geen factuur te worden uitgereikt terwijl de omzet natuurlijk wel moet worden verantwoord. Het is echter het meest praktisch om alle klanten een factuur uit te reiken en deze doorlopend te nummeren. (De facturen, niet de klanten;-)
Computoon