Niet meer uitgeven dan er binnenkomt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook 't eerste wat in mij opkwam!
Houdt bij wat er binnenkomt en er uitgaat. Zie je dat er meer uitgaat dan binnenkomt, tja dan even de hand op de knip zou ik zeggen. Ga ook geen duurdere auto's, huizen, kleding en eten kopen dan je je kan veroorloven. Dan moet het wel goedkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebt u moeite om rond te komen? Krijgt u aanmaningen van schuldeisers? Deze site helpt u zelf aan de slag te gaan. Welke stappen u het best kunt volgen, hangt af van uw schuldensituatie. Het is slim eerst uw persoonlijke stappenplan te bepalen. Maar u kunt ook het standaard stappenplan van deze site volgen.

Toegevoegd na 9 minuten:
op deze pagina kun je zelf een persoonlijk stappenplan maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas je uitgaven aan aan je inkomsten en niet andersom...

Neem geen risico bij structurele uitgaven... Incidentele uitgaven minimaliseren en betaal je rekeningen op tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen leningen afsluiten.
Het terugbetalen kost meer dan het geen waar je de lening voor afgeloten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als eerste je vaste lasten betalen en dan pas kijken of er nog geld over is voor leuke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alles wat je koopt, even heel nuchter nadenken : is dit 'nice' to have, of 'need' to have? Heel veel van wat je koopt, zou 'leuk' zijn, maar niet echt noodzakelijk.
Als iets in de aanbieding is als waspoeder, cosmetica, gezichtsverzorging, wc-papier er twee kopen,(of meer dan twee, als je deze maand het geld ervoor hebt).
Als je uit eten gaat, is een voorgerecht vaak genoeg - en dan ben je er wél even uit, zonder dat het een schep geld kost. Koop geen boeken of tijdschriften of dvd's - leen ze, of ga de leestafel bij de bibliotheek tot jouw persoonlijke leesplek maken. In kringloopwinkels vond ik al vaak voor een grijpstuiver dingetjes, die je, leuk verpakt, als cadeautje kunt geven, of breng een zelfgemaakte appeltaart of zo mee, als je ergens uitgenodigd wordt.
Maak een potje van alle 2 euro-stukken die je krijgt als wisselgeld : je merkt eigenlijk niet, dat je ze spaart, en zo heb je altijd ten eerste geld achter de hand voor een tank benzine, als de maand weer eens langer is dan je salaris ;-)), en ten tweede kan je dan eens onverwachts iets héél leuks doen, omdat je, vóór je er erg in hebt, 100 euro of meer gespaard hebt.
Bel zo min mogelijk met je mobiel, want dat tikt ongemerkt ook erg aan. Stuur eens wat vaker een ouderwets kaartje of briefje ipv. te bellen : mensen krijgen tegenwoordig zelden meer 'mensen-post', vinden het hartstikke leuk, en bellen jóú om te bedanken : en dan kan je bij dát telefoongesprekje naar hartelust 'bijkletsen'.
Het zijn maar kleine dingetjes, maar allemaal met elkaar kan je zo een boel geld besparen - en het wordt een 'sport', als je er eenmaal mee begint. Succes - en bedenk, dat zonneschijn en een glimlach niets kosten, en héél blij maken!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Super!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima bijdrage +1
Je moet zorgen dat je elke maand geld overhoudt, dat je minder uitgeeft dan er binnenkomt. Van dit spaarpotje, ook wel buffer genoemd, koop je dan je noodzakelijke aankopen, zodat je geen rente hoeft te betalen.

Trap ook niet in de val om aankopen met een creditcard te kopen, dan lijkt het of je contant betaald hebt, maar dat is niet zo, want ook op de creditcardschuld betaal je rente en vaak niet zo weinig ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je financiën goed onder de loep nemen. Kijken wat er per maand binnenkomt en wat je vaste lasten zijn. Daarna kijken wat er overblijft om vrij te besteden Als het mogelijk is, kun je van dit geld een deel sparen voor onvoorziene uitgaven en de rest van het geld budgetteren. Je weet dan wat je maandelijks aan eten, kleding, uitgaan e.d. kunt besteden.
Het is handig om een aantal maanden bij te houden wat je maandelijks uitgeeft. Je leert dan je eigen uitgavenpatroon kennen, en ziet eventueel waar je (te)veel geld aan uitgeeft. Indien nodig, kun je je uitgavenpatroon bijstellen.
Dat je niet meer geld uit moet geven dan er binnenkomt, spreekt voor zich,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk wat er aan salaris binnen komt ,reken al je rekeningen bij elkaar op per maand. Dat is de prioriteit!Laat ze niet oplopen. Trek het bedrag van je rekeningen af.Kijk wat je over houdt. En deel dat per week ,dan weet je precies wat je per week kunt uitgeven. En hoeveel je nog kan sparen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt.
Sparen voor grote uitgaven, en sparen voor onverwachte tegenvallers. Ga niet lenen, dit kost alleen maar geld.
En maak een planning, en houd een huishoudboekje bij.