Mag de werkgever de parkeerplaats opgeven?

Ik werk bijna in het centrum van een grote stad. Nu hebben we al die tijd een parkeerkaart gehad voor onze leaseauto om in een parkeergarage te parkeren. Nu heeft onze werkgever de parkeerkaarten opgezegd omdat we ze misschien niet alle dagen zouden gebruiken. (werk bij een klant) Dus voor de enkele dagen dat we wellicht de kaart niet zullen gebruiken wordt deze opgezegd. Betalen voor de parkeerkosten wenst de werkgever verder ook niet en geeft aan dat op 20 minuten lopen een parkeerplaats is waar we vrij kunnen parkeren.

Kan dit zomaar?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus de enige feiten dat de werkgever een leaseauto ter beschikking stelt en je al 3 jaar een parkeerplaats geeft hoeft geen belemmering te zijn dat hij deze weer intrekt? De reistijd met de auto is al ruim een uur, neem aan dat je die looptijd niet mag compenseren?

Ik persoonlijk vind het niet erg sociaal van de werkgever je zadelt je werknemers of op met 40 minuten extra reistijd of 30 euro parkeerkosten per dag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Ja dat mag de werkgever. Je kunt inderdaad lopen of mogelijk op een andere manier op het werk komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als in je leaseovereenkomst met je werkgever niets vermeld wordt hierover dan is het jammer en zul je moeten lopen.
ronron1212
10 jaar geleden
De afgifte van de parkeerkaart is een extraatje dat een werkgever nooit had hoeven te doen mits het in het contract is opgenomen dat de werkgever voor parkeerplaats direkt bij de hoofdvestiging zorgt.

Zolang het niet opgenomen is in het contract mag de werkgever de parkeerkaart intrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Behalve wanneer in de arbeidsovereenkomst of in de CAO of het personeelshandboek iets staat als 'werkgever stelt voor de leasewagen een parkeerplaats ter beschikking of vergoedt de kosten van een parkeerplaats elders'. Of wanneer dit mondeling is overeengekomen als een 'eeuwigdurende arbeidsvoorwaarde' (maar zie het dan nog maar te bewijzen.)

Dán kun je er rechten aan ontlenen. Anders is het gewoon een verandering van beleid dat (als ik het globaal bekeken heb) niet eens onder het adviesrecht van een ondernemingsrecht valt.
Computoon