Waar moet je financieel van leven in de tijd voordat je aanvraag tot uitkering toegewezen is?

Ik leef momenteel op kosten van mijn ouders. Ben 20 jaar oud, woon op mijzelf, huur, vaste lasten etc wordt allemaal door mijn ouders betaalt. Maar aangezien ik niet werk en niet naar school ga (wel op zoek naar een baantje, maar nergens personeel nodig) heb ik toch recht op een uitkering??

Ik heb pas een uitkering aangevraagd en deze is afgewezen omdat ik dus maandelijks geld van mijn ouders krijg om van te leven. Ik heb heel duidelijk vermeld dat dit stopt zodra ik een uitkering krijg, maar dat ik dit alleen krijg omdat ik anders 0,00€ per maand aan inkomsten heb. Toch is deze afgewezen en zeiden ze dat het geld moet stoppen voordat ik mijn aanvraag indien.

Nu is het probleem dat tussen de aanvraag en het antwoord zo'n 6 tot 12 weken zit.. Dus het duurt ongeveer 2 maanden voordat je eindelijk je uitkering krijgt toegewezen.. Mijn vraag is dus: wat moet ik deze 2 maanden doen?? Het geld van mijn ouders stopt dan en het geld van de uitkering heb ik nog niet.. Waar moet ik dan van leven?

En, verandert dit als ik, over 2 maanden, 21 wordt? Aangezien ik dan officieel volwassen ben volgens hun wetten en de criteria etc. anders zijn voor boven de 21 en mijn ouders dus officieel niet meer verantwoordelijk voor mij zijn..

Toegevoegd na 45 minuten:
En hoe zit het als je iets anders doet 5 dagen per week? Ik ga namelijk in therapie voor een borderline ps en 5 dagen per week van 9 tot 17 uur daarheen.. Geen tijd voor school of werk dus.. Moet ik dan nog de bijstand aanvragen? Of valt dat binnen de ziektewet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je een bijstandsuitkering aanvraagt heb je recht op een voorschot van 90% van de uitkering. Dit voorschot ontvang je binnen 4 weken na het aanvragen van de uitkering. Tot het moment waarop je de 1e uitkering ontvangt, krijg je dit voorschot elke 4 weken opnieuw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je jonger bent dan 27 jaar, dan krijg je niet meteen een bijstandsuitkering. Je moet eerst zelf 4 weken actief naar werk zoeken. Ook moet je bekijken of je een opleiding kunt gaan doen of een eerdere opleiding kunt afmaken.

Vraag de gemeente of ze in jouw situatie een voorschot kunnen geven.

Toegevoegd na 34 minuten:
Jouw situatie is verder te complex om hier te beantwoorden. Vanwege de therapie situatie is het beter persoonlijk bij de gemeente langs te gaan en de hele situatie voor te leggen. In een persoonlijk gesprek gaat dat beter dan per telefoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja alleen toch zit je dan enige tijd zonder geld.. De zoektijd weet ik, zoals ik zei heb ik al een x een uitkering aangevraagd.. ook zoektijd gehad dus zoektijd hoeft niet meer gelukkig..
Wist niet dat je een voorschot kon krijgen, heb er 10 keer naar gevraagd hoe ik dit zou moeten doen (na 50 minuten in de wacht staan met 23 anderen voor me) maar elke keer kwam hetzelfde antwoord.. dat ik pas geld krijg zodra de uitkering goedgekeurd is, waarvoor ik dus het geld van mijn ouders eerst stop moet zetten.. heb alleen geen idee hoe ik dan moet leven tot ik mijn 1e uitkering krijg.. en zelfs met dat voorschot zit je 4 weken zonder geld..
Lastig al die overheid-dingen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraagt je ouders het maandelijkse geld stop te zetten. Als je zelf geen spaargeld hebt kun je je ouders vragen of ze bereid zijn een eenmalige gift contant te geven, zodat je in ieder geval wat eten kan kopen. In het uiterste geval kan je bij een voedselbank aankloppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke bedankt
Ivana
10 jaar geleden
Als je ouders het niet overmaken, maar het je gewoon in de hand stoppen, hoeft geen instantie het te weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja alleen wonen mijn ouders niet bepaald om de hoek, dus als ik geld nodig heb is het nogal lastig het helemaal op te gaan halen ;p het is ook niet echt een maandelijks bedrag, het is gewoon als ik vraag om geld, krijg ik geld. dus is wat lastig om dat contant te doen.. maar bedankt voor je reactie
Gezien je situatie vermoed ik dat je een WAJONG-uitkering krijgt. Voor een WW-uitkering maakt een maandelijkse bijdrage voor zover ik weet niets uit (zolang het niet de spuigaten uitloopt in elk geval), maar WAJONG is een ander soort uitkering met ander soort regels.

Ik zou ten eerste de maandelijkse overboekingen door je ouders stop laten zetten. Als je geld nodig hebt, vraag dan of ze het contant willen betalen. Of rekeningen rechtstreeks vanaf hun rekening overboeken. Dan is het voor de uitkeringsinstantie in elk geval niet zichtbaar dat je geld krijgt.

Andere opties zijn een groter bedrag over laten boeken met in de omschrijving 'lening' of je ouders belastingvrij laten schenken. Je ouders mogen je een bedrag van € 5.141 belastingvrij schenken. Kanttekening daarbij is dat ik niet zeker weet of hier bij een WAJONG-uitkering naar gekeken wordt.

Mijn ervaring met de WW is dat het je eigen probleem is waar je het geld vandaan haalt. Ik ben onverwachts in de WW terecht gekomen en het heeft ruim 6 weken geduurd voor ik een uitkering kreeg, terwijl in de tussentijd mijn vaste lasten wel door gingen. Je kunt simpelweg niks anders doen dan wachten tot je een voorschot krijgt...

WAJONG loopt in elk geval tot je 27 wordt, dus het bereiken van de 21-jarige leeftijd heeft geen gevolgen.

Het is verstandig om jouw specifieke situatie voor te leggen bij de gemeente (of bij de uitkeringsinstantie/therapeut). Zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ben ik weer wat wijzer geworden..
Mn ouders wonen niet echt om de hoek, vandaar is het contant doen wat lastig.. Nu als ik geld nodig heb, stuur ik een smsje en staat het op mn bank,, als ik het helemaal op moet gaan halen, ben ik meer geld kwijt aan benzine dan dat ik waarschijnlijk nodig had haha.
Maar dat van het schenken. Daar zal ik toch even induiken..
Bedankt.