Zijn bij een testament waarbij alle bezittingen naar goede doelen gaan, de kosten voor de crematie ook voor die goede doelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De uitvaartkosten vallen onder de schulden van de nalatenschap ( BW art 4: 7van de nalatenschap ( BW art. 4: 7 ).
De erflater kan bij testament twee dingen doen: een goed doel als algemeen erfgenaam benoemen of een legaat toekennen aan een of meer goede doelen. Tot algemeen erfgenaam benoemen betekent dat alle familieleden die eventueel zouden kunnen erven worden onterfd. Niet iedereen kan geheel onterfd worden ( en dus recht hebben op een legitieme portie): grofweg ouders, kinderen, kleinkinderen ( zie verder BW art. 4:10 en art 63) en dan speelt dus de vraag of de legitimarissen ( dus die kinderen etc) hun erfdeel opeisen ( aanvaarden) , verwerpen of beneficiair aanvaarden ( laten uitrekenen of er wel iets te erven valt, populair gezegd).

Stel dat ze allemaal de erfenis verwerpen, dan is het hele bedrag ter verdeling voor de legatarissen ( de goede doelen). Dan wordt dus alles onder hen verdeeld , na aftrek van alle boedelschulden en dus ook de uitvaartkosten.

Echter, is er bijv. een zoon die de kamer van de overleden vader in het verpleeghuis leeg haalt, dan heeft hij zijn erfdeel geruisloos aanvaard en wordt alles anders. Hij erft dan opeens wel ( eventueel alleen schulden die hij dan ook nog eens betalen moet ook!) en hij moet de legaten uitkeren als er nog geld zou overschieten.

Als alle erfgenamen hun legitieme opeisen is het de vraag of er voor de legaten nog iets overschiet.

Is er sprake van legaten, dan erft dus de door de wet aangewezen groep personen en zij moeten de legaten uitdelen. Als er te weinig in de boedel
is om de legaten uit te delen, worden eerst de schulden verrekend ( dus ook de uitvaart) en daarna wordt er gekort op de erfdelen. Eerst krijgen legitimarissen en als er dan nog iets overblijft krijgen pas de legatarissen, die goede doelen dus, naar verhouding de restjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kosten voor een uitvaart vallen niet in de erfenis, dus het antwoord is: nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmm, mijn antwoord is fors korter dan de anderen, maar toch écht wel juist :-)
Als je niet verzekerd bent voor de uitvaart gaan de uitvaartskosten af van de erfenis. Daarna wordt pas de erfenis verdeeld. Als de erfenis dan negatief uitpakt (de uitvaart was duurder dan de waarde van de erfenis) hoeft niemand die erfenis te aanvaarden. Dit kan gebeuren bij iemand die het eerst goed had maar de laatste jaren van zijn/haar leven heel veel tegenslag en de erfenis niet bij de notaris heeft aangepast.

Dat niet aanvaarden geldt voor familie maar ook voor bijv het goede doel. Doe je dat wel dan moet je dus wel de schulden betalen maar een goed doel zal dat natuurlijk nooit doen. Er gaat pas geld naar dat goede doel als er wat over is.