Ik zit nu in de WW (fulltime) en kan een baan krijgen voor 16 uur per week. Wat heeft dit voor latere gevolgen mbt WW?

Op dit moment heb ik een WW-uitkering gebaseerd op fulltime werk. Ik maak nu kans op een baan voor 16 uur per week, dit in het kader van "aanpakken wat je pakken kunt". Nu weet ik dat - zolang ik geen ander werk heb gevonden - mijn WW-uitkering tot het einde van mijn recht op WW wordt aangevuld tot fulltime niveau.

Stel dat ik daarna nog minstens een half jaar parttime (dus voor die 16 uur) zou werken (er is in dat geval dus meer dan een jaar verstreken tot mijn baan voor de WW) en ik zou deze baan kwijtraken. Wordt mijn WW dan weer gebaseerd op fulltime werk (aangezien ik fulltime beschikbaar ben) of slechts op de 16 uur die ik heb gewerkt? Of kijkt men slechts puur naar het bedrag dat ik heb verdiend en niet naar het aantal uren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (1)

Deelantwoord:

"In het eerste jaar van de werkloosheid wordt er bij werkhervatting gekeken naar arbeidsurenverlies. Dat wil zeggen dat u niet gekort wordt op basis van het bedrag dat u met het werken verdient, maar u wordt gekort op basis van het aantal uren dat u werkt. Krijgt u een uitkering voor 36 uren in de week en u gaat voor 24 uren in de week aan het werk, dan zult u 12 uren aan werkloosheidsuitkering over houden. Indien u een beter betaalde parttime baan vindt hebt u voordeel, maar in de meeste gevallen zal deze manier van rekenen nadeel opleveren voor de uitkeringsgerechtigden. Hierdoor wordt het niet aantrekkelijk om in het eerste jaar een functie te aanvaarden met een inkomen onder het uitkeringsniveau.

U kunt de uitkeringsperiode verlengen door een tijdelijke baan te accepteren. Na afloop van deze tijdelijke baan, hebt u nog recht op de resterende uitkeringsduur. Op deze manier kunt u dus langer verzekerd zijn van een bepaald inkomen. In het geval u een WW-uitkering krijgt gebaseerd op een fulltime dienstverband, is het niet aantrekkelijk om parttime te gaan werken. Sterker nog, als het inkomen onder het uitkeringsniveau ligt, zult u maandelijks minder krijgen, ondanks dat u gaat werken. Door de parttime functie wordt de uitkeringsperiode waar u recht op hebt niet verlengd.

Na één jaar wordt niet meer gewerkt met arbeidsurenverlies, maar met de inkomensverrekening (=kortingsregeling). In dit geval wordt het werken juist gestimuleerd. Het nieuwe inkomen wordt namelijk voor 70 procent gekort op de WW-uitkering. Hierdoor kan de uitkeringsgerechtigde door te werken maandelijks een bedrag ontvangen dat hoger ligt dan de uitkering.

Voorbeeldberekening inkomensverrekening
Een man heeft recht op een WW-uitkering van €1.500. In het tweede jaar van zijn werkloosheid vindt hij een functie met een inkomen van €1.300. Door de inkomensverrekening wordt de man er financieel beter van om te gaan werken. Van het inkomen wordt 70 procent gekort op de uitkering:
€1.300 x 70 procent = €910
De WW-uitkering bedraagt €1.500 - €910 = €590
Zijn inkomen bedraagt nu: €590 + €1.300 = €1.890 "
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het heel uitgebreide antwoord. Waar het me echter ook om gaat, is hoe het zit als de periode van WW voorbij is (ik heb op dit moment maar 7 maanden WW, dus kom niet buiten het eerste jaar) en ik weer opnieuw WW-rechten heb opgebouwd (na een half jaar parttime werk). Stel dat ik dan 500 pm verdien met die 16 uur per week, gaan ze dan uit van 500 pm of rekenen ze dit op de een of andere manier om (al ben ik dan wel fulltime beschikbaar)? Op internet lees ik namelijk verhalen dat je - mits je fulltime beschikbaar bent - een uitkering krijgt op basis van een fulltime dienstverband (dus stel dat je 500 pm verdiende met 20 uur, dat het UWV uitgaat vann 1000 pm voor 40 uur), maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk aangezien je dan met een parttime baan van 2 uur pw een uitkering van het 20 voudige kunt krijgen. Volgens mij bedoelen zij dat als je aangeeft dat je parttime beschikbaar bent, je een bepaald percentage van het dagloon krijgt uitgekeerd en dus niet de volle 100%. Maar de moraal van het verhaal is dat het wellicht goed is om terug te komen in het arbeidsproces, maar dat je financieel jezelf er gewoon erg mee in de vingers snijdt.