in mijn laatste week vanmijn zwangerschap heb ik te horen gekregen dat ik terug gezet wordt in uren.

Ik werk nu 40 uur en ze willen dat het 24 gaat worden. Mag dit zomaar.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ik heb een vast contract voor 40 uur.

Toegevoegd na 48 minuten:
Andere collega's met een tijdelijke contract krijgen wel een nieuwe tijdelijk contract aangeboden.

Ik wil wel graag minder gaan werken maar aangezien mijn partner op het moment geen werk heeft zal er iemand volledig moeten werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er sws aan of jij een vast contract hebt bij je werkgever. Als het motief van hem/haar is omdat je zwanger bent mag dit niet. Vanwege reorganisatie zou het wel mogen, hier moet je dan zelf ook mee in stemmen. Stem je hier niet mee in zal je werkgever het moeten aanvragen bij ik weet niet precies waar. Het ligt in ieder geval bij het motief waarom je minder 'moet' gaan werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
deze vraag is moeilijk te beantwoorden met zo weinig informatie. Wordt je jaar contract verlengd, dan mag het. Heb je een vast contract, dan mag het niet zomaar, mits toestemming van het UWV, het gaat dan om een gedeeltelijk ontslag. Dus meer informatie zal helpen een antwoord op jouw vraag te geven. Heb jij sws de intentie om weer 40 uur te gaan werken na jouw verlof?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je lid van de vakbond? Die kunnen je vast wel adviseren.

Antwoorden (1)

Het is niet toegestaan om iemand met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur zonder meer terug te zetten in uren.

Heeft het te maken met de zwangerschap (en is het dus verkapte discriminatie van vrouwen) dan mag het zeker niet (zie eerste bron).

Dat gezegd hebbende, het is wel mogelijk om iemand 'deeltijdontslag' te geven. Dat is ontslag waarbij je wordt ontslagen, terwijl direct een nieuwe overeenkomst voor minder uren wordt aangeboden. Niet zo netjes, maar aangezien er nog geen wettelijke regels voor zijn, kan het wel worden gedaan wanneer het UWV akkoord geeft voor het ontslag (zie tweede bron).