Waarom zie je bijna geen EHBO'ers meer in bedrijven?

Een aantal jaren geleden heb ik mijn EHBO diploma gehaald.
Bij de bedrijven waar ik toen werkte ontving ik een vergoeding in geld en dagen (voor herhalingslessen) als ik als EHBO’er ingeschreven stond. Die bedrijven moesten ook verplicht een aantal EHBO’ers en BHV’ers hebben per aantal werknemers. EHBO geloof ik 5 op 100 werknemers, BHV weet ik niet.
De laatste bedrijven waar ik gewerkt heb hebben geen EHBO’ers aangesteld, alleen BHV’ers. Die volgen vaak ook samen trainingen en oefeningen en dergelijke. Nu hebben BHV’ers ook wel verstand van EHBO, maar het zit niet op hetzelfde peil als dat van echte EHBO’ers. Is er iets veranderd (bijvoorbeeld in de wetgeving) waardoor bedrijven genoeg hebben aan BHV’ers en geen EHBO’ers hoeven aan te stellen?

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat uit de antwoorden blijkt dat er toch vaak gedacht wordt dat BHV'ers dezelfde EHBO-kennis hebben als EHBO'ers hierbij een link waar het verschil wordt uitgelegd:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FmXDiVRQ5zIJ:www.echo.nl/ww-ba/buurt/redactie/1069905/uitleg.over.verschil.tussen.bhv.en.ehbo/+verschil+ehbo+en+bhv&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl

Het blijkt ook uit de tijd die er aan het onderwerp besteed wordt tijdens de opleiding en herhalingslessen. BHV'ers leren over meer verschillende onderwerpen en kunnen dus minder diep op de EHBO stof ingaan.

Vandaar mijn vraag, is er misschien iets veranderd waardoor tegenwoordig met alleen BHV'ers volstaan kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Volgens mij was het zo dat het nu zo is dat er een (aantal) bhv'er(s) moet zijn met levensreddend handelen, dus reanimatie + aed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze komt het meest in de buurt van een antwoord op mijn vraag... ;-)

Andere antwoorden (3)

De meeste bedrijven hebben genoeg aan bhv'ers en ik denk dat 't minder ehbo'ers te maken heeft met 't financiele plaatje waar veel bedrijven mee te kampen hebben op het moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BHV ers hebben dezelfde skills en kennis van EHBO als EHBO ers. Ze krijgen dezelfde EHBO trainingen en lessen dan EHBO ers. Inclusief de training nu met de defibrillator
die je ook moet kunnen bedienen als BHV er.
Ze zitten dus wel op hetzelfde peil als een EHBO er.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, BHV'ers hebben wel EHBO kennis, maar die is niet zo uitgebreid als die van EHBO'ers. Hier wordt dat uitgelegd: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FmXDiVRQ5zIJ:www.echo.nl/ww-ba/buurt/redactie/1069905/uitleg.over.verschil.tussen.bhv.en.ehbo/+verschil+ehbo+en+bhv&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl
BHV bestaat uit 4 onderdelen:

1. LEH: Levens reddende eerste hulp
- Hoe houdt u een slachtoffer in leven in afwachting van deskundige hulp
- Hoe kunt u het slachtoffer in afwachting van deskundige hulp het zo prettig mogelijk maken zodat hij zo min mogelijk pijn ervaart
2. Brand:
- Hoe herken ik brand
- Hoe blus ik een beginnende brand
- Met welke blusmiddelen
3. Ontruiming:
Hoe kan ik een pand zo snel mogelijk, met zo min mogelijk overlast ontruimen
4. Communicatie:
- Communicatie tussen hulpverlener en slachtoffer
- Communicatie tussen hulpverlener en andere BHV-ers
- Communicatie tussen hulpverlener en hoofd BHV
- Communicatie tussen de andere disciplines (brandweer, politie en ambulance)

http://www.hartactie.nl/mediapool/62/627978/data/BHV_compleet_Opleiding.pdf

BHV is dus eigenlijk EHBO, maar dan een stukje uitgebreider.

Zelf kun je hier gratis testen hoe goed je eigen BHV vaardigheden zijn: http://www.stibened.nl/proefexamen. Leuk om even te testen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is de EHBO-kennis van BHV'ers niet hetzelfde als die van EHBO'ers. Zie de link in mijn aanvulling op de vraag.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet. :-)