Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe 5 euro?

Er is in 2013 een nieuw 5 euro biljet gemaakt, maar wat is precies het verschil met de oude?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (2)

Drie nieuwe echtheidsmerken zijn er aan toegevoegd (om het valsmunters nog moeilijker maken): een portretwatermerk, een portrethologram en een smaragdgroen cijfer.
Wanneer je het nieuwe biljet kantelt of tegen het licht houdt, zie je in de zilveren band het portret van Europa - een figuur uit de Griekse mythologie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen meer affiniteit hebben met portretten dan gebouwen. Er is ook een lichteffect verwerkt in het cijfer van het biljet.
De bruggen en gebouwen die op het oude biljet staan zijn dezelfde. Ook de kleur en thematiek zijn behouden.

De oude biljetten blijven gewoon geldig.
Amadea
10 jaar geleden
Ik voeg twee afbeeldingen in van de oude en de nieuwe 5 euro. Hierop kan je goed zien wat de verschillen zijn.

Zo kan je zien op de foto dat op het nieuwe biljet de 'grote' 5 meer naar links is geplaatst en kleiner is geworden. De 'kleine' 5 heeft een ander lettertype gekregen en is ook dik gedrukt.

Helemaal links bovenin stond een 5 op de oude 5 euro biljet maar die staat er nu niet meer. Daar staat op het nieuwe biljet de Europese vlag met een 'kriebeltje' eronder.

Het gebouw wat afgebeeld stond op de oude 5 euro staat nu nog steeds afgebeeld maar is moderner afgebeeld. Hij is wat donkerder van kleur en specifieker in detail.

Op het oude biljet stond het woord 'euro' (en de vertaling hiervan) naast de kleine 5 links onderin. Op het nieuwe biljet staat dit onder in het midden naast het gebouw.

Het zilveren randje op het 5 euro biljet heeft andere tekens nu. Eerst stond er alleen het euro teken op en een 5. Nu staat het gebouw erop en de 5, en een persoon.

Voor de rest staan er nu aan de linkerkant een aantal kriebels met letters erbij.

Maar met de foto's erbij kun je de verschillen goed zien! Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.