Kan een huurder obv verleden het recht om te huren afdwingen ondanks het ontbreken van een contract?

Huurde huurt nu via familie voor een paar honderd euro per maand. Er is niets afgesproken met hem. Stel dat de huurder na drie jaar verstaan wordt gegeven het pand te verlaten, maar hij weigert... Wat zijn dan zijn rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is voor de verhuurder de reden van opzeggen van de (niet schriftelijk vastgelegde) huurovereenkomt?

Antwoorden (1)

Dan mag hij in principe blijven zitten. Een huurder geniet wettelijk huurbescherming, zie onder. In een aantal gevallen mag de verhuurder wel opzeggen, zie ook onder: "uw verhuurder mag de huur opzeggen bij wanprestatie, dringend eigen gebruik, een nieuwe huurovereenkomst of een geldend bestemmingsplan. De huurovereenkomst eindigt als u schriftelijk instemt met de opzegging. Gaat u niet binnen 6 weken akkoord, dan loopt de huurovereenkomst door. De verhuurder moet dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten beëindigen. Bij tijdelijke huur, kamerhuur en hospitakamers gelden speciale regels."

"De verhuurder moet een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen. Hij moet schriftelijk opzeggen, minimaal 3 maanden van te voren. Vervolgens moet de huurder akkoord gaan. Gebeurt dat niet, dan loopt het huurcontract gewoon door. De verhuurder kan dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten ontbinden.
Als de huurder zelf wil vertrekken, moet deze de huur opzeggen binnen de opzegtermijn.

(...)

WANNEER KAN HUUR OPGEZEGD WORDEN ?

Wanprestatie door betalingsachterstand of overlast
(...)

De verhuurder kan de huur opzeggen als hij de woonruimte dringend nodig heeft voor eigen gebruik. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
Hij moet de woning dringend zelf nodig hebben. Bijvoorbeeld als hij de woning wil slopen of renoveren. Of er een woning voor studenten of gehandicapten van wil maken.
Het belang van de verhuurder moet zwaarder wegen dan het belang van de huurder.
De huurder moet passende vervangende woonruimte kunnen krijgen.

Wordt de huur beëindigd vanwege sloop of renovatie, dan moet de verhuurder een verhuiskostenvergoeding betalen aan de huurder.

Doet de verhuurder een redelijk voorstel om het huurcontract te veranderen en u stemt daar niet mee in, dan mag hij de huur opzeggen. (...) Als de rechter het voorstel van de verhuurder redelijk vindt, kan hij u maximaal 1 maand de tijd geven om het voorstel alsnog te accepteren.

De verhuurder mag de huur opzeggen als hij op de plaats van de woning een gebouw wil neerzetten dat past in het bestemmingsplan. Realisatie van deze bestemming moet dan wel noodzakelijk zijn. (...)

Als de huurder niet instemt met de opzegging, loopt de huurovereenkomst door. De verhuurder moet dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten beëindigen. De rechter zal oordelen of de opzegging terecht is.
(...)

Het huurcontract eindigt niet als de woning wordt verkocht. (...)

(...)

Toegevoegd na 6 minuten:
Vv->
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Mondeling huurcontract "Ook huurders zonder schriftelijk huurcontract hebben huurbescherming. Een mondelinge afspraak is namelijk ook geldig, alleen is de bewijslast bij geschillen moeilijker. " Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-huurbescherming-en-heb-ik-huurbescherming.html