Loon wat mijn vriend verdient heeft invloed op mijn uitkering, maar als hij in de WW zit, heeft dat dan invloed op mijn WWB?

Ik kan het nergens vinden op internet, maar het komt erop neer dat ik een bijstandsuitkering heb, mijn vriend verdient nu zoveel dat ik maar 1 cent ofzo krijg. Mijn komt over een week in de WW omdat hij is ontslagen omdat het bedrijf niet meer goed loopt... Mogen ze alsnog zijn WW met mijn uitkering vergelijken, of heeft dit totaal geen invloed op mijn WWB?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De bijstand is er voor mensen die niets anders hebben.
Als je samenwoont met iemand die een inkomen heeft, dan is
er dus inkomen in dat huishouden en heb jij geen recht op bijstand.

En het maakt niet uit of dat inkomen van die ander komt van een loon,
een uitkering, een erfenis, een gift...........of wat dan ook.

Een van de voorwaarden voor het recht op een bijstandsuitkering:

U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou dus kunnen dat jij een aanvullende bijstandsuitkering zou kunnen krigen, maar samen heb je, als paar, recht op niet meer
dan € 1.321,96
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering.html