Kan ik als student een vergoeding of beurs krijgen voor een parttime commissie/vrijwilligerswerk?

Ik ben vrijwilliger/commissielid bij een organisatie die aangesloten is bij mijn universiteit en ben hier zo'n 10 uur per week voor aan het "werk". In sommige weken, zoals deze week, ben ik wel 40 uur kwijt aan deze werkzaamheden. Heb ik dan geen recht op een vergoeding of beurs? Er zitten namelijk heel veel verplichte uren per maand aan mijn werkzaamheden vast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt alleen 'recht' op een vergoeding als de organisatie waarvoor je vrijwilliger bent dit heeft toegezegd. Er bestaat geen wettelijk recht op een vergoeding voor vrijwilligerswerk al is het bij bepaalde instanties wel gebruikelijk om vergoedingen te geven. Dat is dan 'mooi meegenomen'.

De hoogte van een vergoeding voor vrijwilligerswerk is wel aan wettelijke regels gebonden:

"Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen
een sportorganisatie
een algemeen nut beogende instelling (ANBI)
Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk.

Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) als vrijwilligersvergoeding. Daarom hoeft u over die bedragen geen loonheffingen in te houden en af te dragen. Ook hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

Is de beloning marktconform en is degene aan wie deze wordt betaald aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen."
Computoon