Kan mijn moeder terwijl ze een uitkering heeft iemand in huis nemen?

Mijn moeder heeft een uitkering.
Ik heb een vriendin die het heel slecht heeft thuis en binnenkort is ze 18 jaar. Ze mag dan wettelijk gezien het huis uit zonder dat de ouders haar tegen kunnen houden.
Ik zou haar graag bij mij in huis nemen, aangezien ze nog een student is.
Mijn vriendin heeft het heel slecht thuis, aangezien ze om het minste geringste straf krijgt en elke dag is er ruzie bij haar thuis. Als dit nou ging om een korte periode maar het gaat van kwaad naar erger. Sinds een jaar is het elke dag ruzie. Ik zou haar graag op haar 18e willen helpen. Helaas weet ik niet of dat kan aangezien de huis op mijn moeders naam staat en zij een uitkering heeft.
Wilt iemand mij alsjeblieft helpen? Want zo gaat het niet goed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet het niet zeker,maar volgens mij wordt je moeder dan wel op haar uitkering gekort,omdat ze dan inkomsten heeft uit de huur die jouw vriendin haar betaalt.Eerst maar even langs de sociale dienst om te vragen wat de gevolgen zijn.

Als je vriendin student is, wordt ze als ze bij je moeder woont uitwonend student. Ik neem aan dat haar ouders niets of weinig willen bijdragen in de kosten. Dan kan ze dus een uitwonende lening aanvragen. Reëel is dan dat ze bijdraagt in de kosten. Maak hier duidelijk afspraken over en leg dit vast. Laat je vriendin dan ook overschrijven naar het nieuwe adres. Probeer dit al in ontwerp vast leggen voordat het gebeurt en ga daarmee naar de sociale dienst. Laat de afspraken en toezeggingen die daar gemaakt worden ook goed vast leggen. Dat het consequenties heeft voor de uitkering is waarschijnlijk, maar hoeft niet, indien jouw vriendin in feite alleen haar eigen kosten in het huishouden vergoed en je moeder wordt er (financieel) niet beter van. Je kunt het ook zien als een vorm van mantelzorg.

Het is mogelijk. Wel zijn er vanuit de sociale dienst voorwaarden aan verbonden. Deze kun je het beste aan de sociale dienst zelf navragen. Over het algemeen zal het neerkomen dat, zodra dit een feit is je moeder dit direct moet melden omdat haar situatie veranderd is. Door het direct te melden voorkomt ze dat ze op een later tijdstip een boete krijgt. Daarnaast is het dan wel redelijk dat je vriendin (zoals eerder vermeld) zich bij de registreert als uithuiswonende student. Zij krijgt hierdoor waarschijnlijk ook meer geld voor studiefinanciering. Wat dan van belang is dat ze bijvoorbeeld huur betaalt (wat je moeder ook zal moeten melden als inkomsten) en bijdraagt in de kosten van boodschappen etc.

Je moeder moet in eerste instantie haar huurcontract doorlezen, wat staat daarin over onderverhuren, er is een kleine kans dat onderverhuren niet mag. De kamer verhuren is wel de enige manier om zo min mogelijk in je uitkering gekort te worden. Kamerverhuur wordt door de sociale dienst als inkomen gerekend en wordt dus voor het grootste gedeelte gekort op de uitkering van je moeder, maar toch is dit beter dan haar gewoon in huis nemen, omdat je moeder als ze dat zou doen, ook gekort kan worden op toeslagen, meer verzekering kan moeten betalen en meer aan belastingen. Het is wel zaak, de kamerverhuur direct te melden aan sociale dienst, dit om boetes of erger te voorkomen. Laat je vriendin tegen die tijd een uitwonende studiebeurs aanvragen en je moeder een huurcontract opstellen, wat in tweevoud gemaakt moet worden en door beiden ondertekend. Vraag eventueel advies bij je gemeente afdeling sociale zaken. Veel woonplezier toegewenst!

Bronnen:
www.kamer-verhuur.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100