Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de norm bij het aflossen van een schuld?

Ik ben mijn schulden aan het aflossen, zoals jullie inmiddels bekend, en nu moet ik steeds toelichten wat mijn inkomen en uitgaven zijn bij het maken van aflossings-afspraken.
Is er en soort van norm voor waar de grens ligt wat je nog mag overhouden voor normale uitgaven als gas,licht water en de huur, huishoudgeld enz.
Is dat een bepaald percentage van je salaris, of is een vaststaan bedrag, hoe word dat beoordeeld. ik verdien maar heel weinig, dus er is een grens aan wat ik kan aflossen. Je heb er toch recht op je huur enz. te kunnen blijven betalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De meeste banken werken met een interne tool, waarbij aan de hand van je inkomen een bedrag wordt ingeschat voor regulier levensonderhoud. Wanneer je minder verdient is dat geschatte bedrag lager dan wanneer je grootverdiener bent. Daarnaast zullen ze bekijken welke uitstaande schulden je hebt en welk bedrag je daar maandelijks voor moet betalen om de leningen te kunnen aflossen.

Ze nemen dus je besteedbaar inkomen als uitgangspunt en trekken daar je verplichtingen en uitgaven af. Wat er overblijft kun je in principe gebruiken om de schuld af te lossen waar het hier om gaat.

Wanneer de schatting te laag zou zijn en je dus in de praktijk minder zou overhouden dan het resultaat van die aftreksom, moet je dat melden zodat ze hier rekening mee kunnen houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar is inderdaad een norm voor, maar hoe hoog dat voor jou is kun je het beste vragen aan een schuldhulpverlener. Die kan jou specifieke situatie het best beoordelen en eventueel afsraken voor je maken met schuldeisers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wettelijk is vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering).

Tijdens de Wsnp wordt er echter een zogeheten vrij te laten bedrag berekend; het bedrag waarvan u maandelijks moet rondkomen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder.

Toegevoegd na 54 seconden:
Dit geldt bij de WSNP, wet schuldsanering natuurlijke personen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord,maar ik zit in de schuldhulpverlening maar los mijn schulden zelf af, wat is dan de algemeen geldende norm, of is dat hetzelfde als boven omschreven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hetzelfde
Zaken als huur, kleding, eten mag je natuurlijk wel blijven betalen, dat zijn kosten die je moet maken. Maar elk jaar een wintersport is niet reeël. Je kan het beste contact opnemen met je contactpersoon bij de hulpinstantie die je helpt. Volgens mij mag je wel een bepaald bedrag vrij besteden, maar daar zitten wel grenzen aan. Het grootste gedeelte van je inkomen moet je, naast je vaste lasten, besteden aan het aflossen van je schulden.
Om toch nog wat leuke dingen te kunnen doen (af en toe een dagje weg enz.) is het slim om bij de gemeente te informeren naar de mogelijkheden. Vaak hebben zij potjes voor dit soort zaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing