AOW gekort door samen wonen met vrouw uit Thailand zonder inkomen!!! klopt Dit ???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja. Als je samenwoont wordt je AOW een uitkering voor een samenwonende en dat kost je een grove 300 euro per maand, je gaat van plm 1000 euro naar 700. Of de partner inkomsten heeft of niet, doet er niet toe.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ga hier uit van wat een AOW er per maand ontvangt. Een samenwonende krijgt 700 euro en een alleenstaande een kleine 1000 euro. Wil je het berekenen van het netto minimumloon, dan wordt het resp. 50 en 70-% daarvan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij dat niet hebt doorgegeven aan de Sociale Verzekeringsbank, dan kan dit inderdaad het gevolg zijn. Want er staat duidelijk:
"Wanneer u van ons een uitkering of een pensioen krijgt, sturen wij u ook altijd informatie mee. In onze brieven en brochures leest u wat u aan ons moet doorgeven. Dit is belangrijk, want de hoogte van uw uitkering of pensioen hangt af van uw persoonlijke situatie. Voorkom problemen en geef op tijd de juiste informatie aan ons door. Doet u dit niet, dan kunt u een boete krijgen".

Iemand die samen met iemand anders woont ontvangt een ander AOW-bedrag dan iemand die alleen woont. Als je gaat samenwonen, verandert dus de hoogte van je AOW.
Het AOW-pensioen van een alleen wonende is 70% van het netto minimumloon. Als je samenwoont, is het AOW-pensioen 50% van het netto minimumloon. Als jullie beiden de AOW-leeftijd hebben dan krijgen jullie dus samen 100%. Maar als je partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, dan ontvang je een extra bedrag (toeslag) bovenop jouw AOW. De toeslag is even hoog als je AOW-pensioen, dus 50% van het netto minimumloon. Eventuele inkomsten van je partner worden weer van de toeslag afgetrokken.

Kennelijk heb je niet doorgegeven dat je bent gaan samenwonen. Dus ontvang je in de ogen van de SVB 20% teveel AOW.
Amadea
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Het gedeelte dat je aow ontvangt is afhankelijk hoelang je nederlands staatsburger bent of in nederland woont en werkt. Aow wordt opgebouwd in 50 jaar. Elk jaar dat je dus staatsburger bent 2% van je aow.