Mag een werkgever voor zijn personeel tassencontrole verplicht stellen?

Mag een werkgever per mail afkondigen dat tassencontrole voor het personeel op het hoofdkantoor verplicht wordt gesteld? Mag ik dit weigeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (6)

Dat mag ik toch hopen van niet!
Om een tas van iemand te doorzoeken moet diegene minimaal de bevoegdheid van opsporingsambtenaar hebben. Daarnaast dient er nog een "redelijk vermoeden" te bestaan. Zo mag ook een politieagent niet zonder aanleiding bijvoorbeeld een tas doorzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker mag dat.
Als er al gestolen is en er is een vermoeden dat het personeel steelt.

Maar je kunt en mag altijd weigeren.

Visitatie is het instellen van een onderzoek in aanwezige tassen, koffers en dergelijke. De inhoud van bijvoorbeeld handbagage, tassen en verpakkingsmiddelen wordt gecontroleerd. Wat is de rol van de OR en waar moet je op letten?

Het komt wel eens voor dat visitatie plaatsvindt bij de ingang van een warenhuis, waarbij de bewaking bij het afgaan van het alarm aan de winkelende mensen vraagt om in hun tas te mogen kijken. Dit is een bekende situatie.
Maar hoe zit het op het werk? Mag iedereen dan zo maar in je tas kijken? En wanneer dan? Wat je rechten als werknemer zijn is niet duidelijk bij wet geregeld. Visitatie komt doorgaans niet uit de lucht vallen en zal door een werkgever over het algemeen alleen worden gebruikt als er sprake is van diefstal van bedrijfsgoederen.

Wat is visitatie?
Visitatie is het instellen van een onderzoek (inspectie) in aanwezige tassen, koffers en dergelijke. De inhoud van bijvoorbeeld handbagage, tassen en verpakkingsmiddelen wordt gecontroleerd. Visitatie is niet bij wet geregeld. De werkgever kan zich hierbij wel beroepen op artikel 7:660 Burgerlijk Wetboek (BW), dat bepaalt dat de werknemer de bedrijfsvoorschriften “ter bevordering van de goede orde binnen de onderneming” moet navolgen.

Als een werknemer van mening is dat zijn privacy ernstig wordt geschonden, kan hij zich ook beroepen op het BW, daar waar het gaat om "goed werkgeverschap" (7:611 BW) en "onrechtmatige daad" (6:162 BW). De vraag die centraal staat is of de visitatie in verhouding staat met de concrete situatie en het individuele belang van de werknemer.

http://www.fnvformaat.nl/Producten%20en%20diensten/Kennisbank/Sociaal%20beleid%20en%20arbeidsvoorwaarden/Visitatie.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je stelt "natuurlijk mag dat" en vervolgens "je mag altijd weigeren".
De vraag is of het verplicht gesteld mag worden. Als je het mag weigeren is het m.i. niet verplicht. Voor mijn gevoel spreek je jezelf hier tegen.
Computoon
10 jaar geleden
Het is geen tegenspraak :-) De werkgever kan een tassencontrole verplicht stellen. Als dat een gewone controle is zonder technische hulpmiddelen (dus gewoon in de tas of in de kofferbak van de auto laten kijken, en desgevraagd de medewerker zelf de spullen uit de tas laten halen) dan is instemming van de ondernemingsraad niet verplicht. Het is wel zeer verstandig dat de werkgever die instemming van de ondernemingsraad vraagt. Al was het maar om draagvlak te verkrijgen voor de maatregel. De persoon aan wie gevraagd wordt in de tas te laten kijken, kan dit weigeren. Degene die controleert mag dan bijv. niet de tas afpakken. En als de persoon vervolgens met de niet gecontroleerde tas aanstalten maakt het bedrijfsterrein te verlaten, mag de controleur de persoon ook niet in een houdgreep nemen en tegen de grond werken om hem het vertrekken te beletten. Ik noem maar wat. Maar wat de controleur uiteraard wel kan en mag doen (en ook zal doen) is zijn opdrachtgever hierover informeren, de werkgever van het desbetreffende personeelslid. In het allerongunstigste geval zal dat leiden tot het beëindigen of niet verlengen van het dienstverband.
Ja dit mag. Bij ons op het werk is het standaard. Je mag hier wel zelf bij zijn en zelf allea uit je tas te halen. Dit is zelfs aan te raden want anders kan een vingervlug iemand iets in je tas planten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus omdat het op jullie werk standaard is, mag het?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was geen argument maar een voorbeeld. Ik heb de woorden dus en omdat niet gebruikt.
Het mag met jouw toestemming. Je mag weigeren. Als je dat weigert bij bijvoorbeeld een warenhuis of supermarkt dan kan het zijn dat ze je in de toekomst de toegang ontzeggen (dat mag). Bij een werkgever staat het vaak in de huisregels waarbij je er vaak voor tekent dat je toestemming geeft.

Artikel 56 en 59 wetboek van strafvordering gaan erover dat je bij verdenking gefouilleerd en een tassencontrole kan krijgen.

Op mijn werk hebben de mensen doorzichtig plastic tasjes die verplicht zijn.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het in huisregels staat iwl niet zeggen dat het mag!
Wat betreft art 56 & 59: die tassen controle dient dan wel door een bevoegd persoon uitgevoerd te worden en dat is niet de werkgever.
Zoals je zelf al zegt: bij verdenking. De controle waarover in de vraag wordt gesproken is een standaard controle van het personeel; niet op basis van verdenking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het in de huisregels staat, Beerenburger, heeft het bedrijf altijd een beveiligingsbedrijf in de arm genomen, die bijvoorbeeld de receptie runnen. Deze dames en heren zijn allen bevoegd deze visitaties in opdracht van de werkgever uit te voeren. Alle grote bedrijven hebben beveiligingsbedrijven ingehuurd hiervoor.
Castle
10 jaar geleden
Bedankt voor de toevoeging Inkie. Beerenburger...er staat nog bij dat je moet tekenen voor toestemming!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je moet tekenen voor toestemming en je mag weigeren, dan is het toch niet meer verplicht? Dat was de vraag.
Castle
10 jaar geleden
je mag altijd weigeren. Echter een werkgever wil hebben zijn "zijn" personeel hier wel aan meewerkt en wil daarom hebben dat ze er voor tekenen. Vaak is het officieel niet verplicht, maar hangen er stiekem wel sancties aan als je niet zou tekenen. Dit is een beetje verschil tussen wat officieel mag en wat er in de realiteit gebeurt. Vandaar het "moeten" tekenen.
Ja, de werkgever mag het verplicht stellen (al is de manier waarop hij dit nu gedaan heeft niet netjes, had beter de OR om instemming kunnen vragen). En ja, je mag weigeren maar denk wel na over de mogelijke gevolgen.

Wat is visitatie?
Visitatie is het instellen van een onderzoek (inspectie) in aanwezige tassen, koffers en dergelijke. De inhoud van bijvoorbeeld handbagage, tassen en verpakkingsmiddelen wordt gecontroleerd. Visitatie is niet bij wet geregeld. De werkgever kan zich hierbij wel beroepen op artikel 7:660 Burgerlijk Wetboek (BW), dat bepaalt dat de werknemer de bedrijfsvoorschriften “ter bevordering van de goede orde binnen de onderneming” moet navolgen.

Als een werknemer van mening is dat zijn privacy ernstig wordt geschonden, kan hij zich ook beroepen op het BW, daar waar het gaat om "goed werkgeverschap" (7:611 BW) en "onrechtmatige daad" (6:162 BW). De vraag die centraal staat is of de visitatie in verhouding staat met de concrete situatie en het individuele belang van de werknemer.

Visitatie is in dit verband geen fouillering. Er vindt geen onderzoek plaats aan het lichaam of de kleding.

Wie mag visiteren?
Dat mogen alleen medewerkers, die daarvoor zijn aangewezen door de werkgever, of medewerkers van een door de werkgever inghuurd beveiligingsbedrijf.
Vooraf moet altijd toestemming gevraagd worden aan de betrokken medewerker. Voorwerpen in de tassen moeten door de te visiteren medewerker zelf uitgepakt worden.

In artikel 27 lid 1 WOR staat visitatie als instemmingsplichtig onderwerp niet opgesomd. Wel is duidelijk dat sprake is van controle en van inbreuk op de privacy van werknemers. Dit zijn elementen van “voorzieningen die gericht zijn op controle op gedrag van de in de onderneming werkzame personen” (artikel 27 lid 1l WOR) en regelingen “omtrent het verwerken van alsmede de bescherming van persoonsgegevens van de in de onderneming werkzame personen” (artikel 27 lid 1k WOR).

Bij het invoeren van visitatiemaatregelen hoort ook een protocol of een visitatiereglement met afspraken over wie bevoegd is, wanneer en hoe visitatie plaatsvindt en waarom, en eventuele consequenties voor medewerkers.
Werknemers zijn verplicht zich aan (redelijke) ordevoorschriften van de werkgever te houden, maar visitatie kan niet worden afgedwongen. Bij weigering van de visitatie kan deze niet plaatsvinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
N.B.: vaak staat een visitatieregeling in een personeelshandboek, dat verbonden met de getekende arbeidsovk. Dan heb je er al mee ingestemd.
Computoon
10 jaar geleden
itsme
10 jaar geleden
ik zou het onder Art.27 1 L plaatsen:
-een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen één en ander voor zover betrekking hebbende op alle of een groep van de in de onderneming werkzame personen. Het is een vorm van controle op gedrag.
Computoon
10 jaar geleden
Eigenlijk beter, denk ik. Ik heb overigens het hele stuk vanaf "Wat is visitatie' t/m niet plaatsvinden' gekopieerd en geplakt van de bronsite. Wat is veel te lang, dus ik heb nogal wat weggeknipt maar helaas zijn ook de aanhalings- en sluittekens daarbij gesneuveld, zodat het lijkt of het 'eigen werk' was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er een OR is, kan/moet het via de OR geregeld worden. Bij kleine ondernemingen, zonder OR heeft de werkgever dus meer eigen bevoegdheden in deze. Als het in een personeelsreglement staat en je hebt hiervoor getekend via je arbeidsovereenkomst, dan mag het dus.
Als het later wordt ingevoerd, moet alsnog toestemming gevraagd worden in principe. Simpel per e-mail invoeren volstaat denk ik niet. Als het om een hoofdkantoor gaat, mag ik hopen dat er een goed functionerende OR is.
Computoon
10 jaar geleden
Ik heb (wat de rol van de OR betreft) nog verder 'onderzoek' gedaan. In een PDF van jurist Olijslager over het onderwerp visitatie is het onderstaande te lezen. Komt erop neer dat bij een ingangscontrole gericht op het personeel instemming van de OR verplicht is. Bij een uitgangscontrole gericht op het personeel waarbij gebruik wordt gemaakt van "voorzieningen" (detectiepoortjes/scanapparatuur) eveneens. Bij gewoon 'menselijk toezicht', waaronder de tassencontrole-zonder-hulpmiddelen valt, niet. "(...)
Bij een uitgangscontrole kan sprake zijn van een "voorziening" dat gericht is op waarneming van of controle op gedrag van de in de onderneming werkzame personen. De term 4 "voorzieningen" in art. 27 lid 1 onder l van de WOR heeft betrekking op een samenhangend geheel van mensen, apparatuur en procedures binnen een organisatie die gericht zijn op of geschikt zijn voor voor het verzamelen van gegevens met betrekking tot (onder andere) gedrag van de in de onderneming werkzame personen. Bij uitgangscontrole wordt toezicht gehouden op de naleving van gedragsregels dat bepaalde goederen niet ongemerkt verdwijnen. Bij de term “voorzieningen” wordt gedoeld op technische voorzieningen. Louter (menselijk) toezicht zonder technische component of enig ander technisch of administratief hulpmiddel valt niet onder de term “voorziening”. Als de uitgangsvisitatie wordt uitgevoerd met elektronische detectiepoortjes en bagagescanapparatuur is sprake van een voorziening en is de instemming van de ondernemingsraad vereist als de voorziening ook betrekking heeft op in de onderneming werkzame personen.
Een besluit om de klassieke variant van uitgangscontrole in te voeren (denk aan manueel onderzoek in handbagage en motorcompartiment) valt niet onder het instemmingsrecht van de ondernemingsraad. Bij deze toepassing is er namelijk geen sprake van een "voorziening"."
Bron: securityenrecht.webs.com/Artikeltje%20visitatie.pdf‎
Nee dat mag niet zomaar. Jouw privacy is behoorlijk gewaarborgd.
Echter indien het wordt of is opgenomen als bedrijfsregel en de controle wordt door vooraf afgesproken personen en manier uitgevoerd kan het wel. (vastgelegde procedures)

Een werkgever die jouw dit zomaar een keer vraagt. Dat mag niet.
Indien de werkgever een dringende reden heeft om aan te nemen dat jij iets mee neemt zonder toestemming kan de politie bellen. Maar zelfs die doen het dan niet enkel omdat de werkgever dat wil.
Jouw werkgever heeft dezelfde rechten als elke andere Nederlander op straat.

Ons personeel wordt altijd 24/7 gefilmd. EN alleen de politie mag dit via de Officier van justitie op eisen. En zelfs als die band dan gekopieerd wordt mag de werkgever de band niet bekijken! Reden? Privacy!