Klopt het dat er bij het volgende voorbeeld sprake is van inflatie?

Ik moet een po maken over Indonesië, waarbij het ook gaat over de wisselkoers ten opzichte van de euro en de Amerikaanse dollar.

Begin 1997 kreeg je voor 1 Amerikaanse dollar ongeveer 2.000 Indonesische roepia. Door een crisis in Indonesië daalde de koers van de Indonesische roepia fors. In juni 1998 kreeg je voor 1 Amerikaanse dollar 17.500 Indonesische roepia.

Dan is het toch zo dat er in Indonesië sprake was van hyperinflatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wat ik heb geleerd is dat er pas sprake is van inflatie als je koopkracht daalt.
Stel je kon met 2000 roepia 1 patatje kopen en met 17.500 nog steeds 1 patatje dan is er geen inflatie.

Maar aangezien we het over 1997 en 1998 hebben (1 jaar tijdverschil) denk ik niet dat de prijzen zo fors zijn gestegen. De roepia is dus veel minder waard geworden en is er sprake van inflatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inflatie is een waardevermindering van het geld die ontstaat door prijsstijgingen. Inflatie is het tegenovergestelde van deflatie. Door prijsstijging kan een daling van de koopkracht optreden. Dit gebeurt alleen als de lonen procentueel minder snel stijgen dan de prijzen. Geld wordt dan minder waard en dus kunnen consumenten voor hetzelfde geld minder goederen en diensten kopen. Uiteraard heeft dit invloed op jouw onderneming. De wisselkoersen hebben hier dus niets mee te maken.
ronron1212
10 jaar geleden
Inflatie is een binnenlandse aangelegenheid, waar de wisselkoers in directe zin niets mee te maken heeft. Zoals de eerste beantwoorder al aangaf, gaat het bij de vraag of er sprake is van inflatie om of je met dezelfde hoeveelheid roepia nog steeds hetzelfde kunt kopen. Als een brood eerst 10 roepia kost, en nu 15, dan is de roepia in koopkracht dus minder geworden. Het aantal dollars dat je moet neerleggen om die roepia te verkrijgen is daarbij irrelevant.

Wel is het zo dat een wisselkoersdaling effect kan hebben -INDIRECT- op de inflatie. Klassiek voorbeeld is bij olie. Deze wordt afgerekend in dollars. De Indonesiërs moeten dan eerst dollars kopen om daarmee de olie te kopen. Als je minder dollars krijgt voor je roepia, moet je dus meer roepia betalen per dollar. De prijs van olie in dollars blijft gelijk, maar je bent er wel meer roepia voor kwijt.

Hierdoor wordt olie voor de indonesier dus duurder. Net als andere zaken die geïmporteerd worden en in dollar afgerekend. Deze kosten worden meestal aan de consument doorberekend waardoor hun koopkracht daalt.

Dus nee, de koersdaling van de roepia heeft op zichzelf geen effect op de inflatie, maar indirect kan het de inflatie wel aanwakkeren.