Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op zorgtoeslag?

Ik ben een studente en woon op kamers. Per maand betaal ik ongeveer 90 euro aan Zekur (studentenzorgverzekering), maar nu kom ik erachter dat vrijwel iedereen zorgtoeslag krijgt.
Mijn ouders hebben beide een goede baan (ik weet niet of dit meetelt), en zelf werk ik niet.
Zou iemand me kunnen vertellen of ik zorgtoeslag hoor te krijgen en hoe ik dat dan eventueel zou kunnen aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 18 jaar bent of ouder en je hebt geen toeslagspartner (zie antwoorden) dan krijg je 88 euro per maand. Gratis zorgverzekering voor jou dus ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Wanneer heb ik recht op zorgtoeslag?

Om zorgtoeslag te krijgen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. Uw inkomen mag bijvoorbeeld niet te hoog zijn. Sinds 2013 mag ook uw vermogen (zoals spaargeld) niet te hoog zijn.

Voorwaarden voor zorgtoeslag
Om zorgtoeslag te krijgen moet u:

-18 jaar of ouder zijn (de zorgtoeslag gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin u 18 bent geworden);
-een Nederlandse zorgverzekering hebben;
-een inkomen hebben dat niet hoger is dan € 30.939 (voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 42.438 (voor partners);
-de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben (uw toeslagpartner moet ook de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben);
niet meer vermogen hebben dan € 101.139 (voor alleenstaanden) of € 122.278 gezamenlijk (voor partners).
-Geen zorgtoeslag bij veel vermogen
-Sinds 2013 telt uw vermogen uit Box 3 van de inkomstenbelasting mee voor uw recht op zorgtoeslag. Dat is bijvoorbeeld uw spaargeld of beleggingen, maar de eigen woning valt hier niet onder.