Heb ik recht op zorgtoeslag?

Ik ben een studente en woon op kamers. Per maand betaal ik ongeveer 90 euro aan Zekur (studentenzorgverzekering), maar nu kom ik erachter dat vrijwel iedereen zorgtoeslag krijgt.
Mijn ouders hebben beide een goede baan (ik weet niet of dit meetelt), en zelf werk ik niet.
Zou iemand me kunnen vertellen of ik zorgtoeslag hoor te krijgen en hoe ik dat dan eventueel zou kunnen aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 18 jaar bent of ouder en je hebt geen toeslagspartner (zie antwoorden) dan krijg je 88 euro per maand. Gratis zorgverzekering voor jou dus ;)

Het beste antwoord

"Wanneer heb ik recht op zorgtoeslag?

Om zorgtoeslag te krijgen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. Uw inkomen mag bijvoorbeeld niet te hoog zijn. Sinds 2013 mag ook uw vermogen (zoals spaargeld) niet te hoog zijn.

Voorwaarden voor zorgtoeslag
Om zorgtoeslag te krijgen moet u:

-18 jaar of ouder zijn (de zorgtoeslag gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin u 18 bent geworden);
-een Nederlandse zorgverzekering hebben;
-een inkomen hebben dat niet hoger is dan € 30.939 (voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 42.438 (voor partners);
-de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben (uw toeslagpartner moet ook de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben);
niet meer vermogen hebben dan € 101.139 (voor alleenstaanden) of € 122.278 gezamenlijk (voor partners).
-Geen zorgtoeslag bij veel vermogen
-Sinds 2013 telt uw vermogen uit Box 3 van de inkomstenbelasting mee voor uw recht op zorgtoeslag. Dat is bijvoorbeeld uw spaargeld of beleggingen, maar de eigen woning valt hier niet onder.

Is uw vermogen hoger dan het heffingsvrije vermogen plus € 80.000? Dan heeft u geen recht meer op zorgtoeslag. Het heffingsvrije vermogen is € 21.139 voor alleenstaanden en € 42.268 voor partners. Uw vermogen mag dus niet hoger zijn dan:

€101.139 als u alleenstaand bent;
€122.278 gezamenlijk vermogen als u een fiscale partner heeft."

Ga voor jezelf de bovenstaande punten na en kijk of je recht hebt op zorgverzekering. volgens de gegevens die je bekend hebt gemaakt (je ouders verdienen veel) krijg je gewoon zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op www.toeslagen.nl kun je zo berekenen of jij er recht op hebt en op hoeveel, je kunt daar ook huurtoeslag vinden en berekenen, want daar maak je ook kans op.
www.toeslagen.nl werkt als volgt:
Wilt u weten of u toeslag kunt krijgen? En zo ja, hoeveel? Maakdaneen:proefberekening toeslagen.
Bij de hand houden
alle toeslagen: uw laatste (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting. Doet u geen aangifte? Neem dan uw jaaropgaaf of loonstrook (bij meerdere werkgevers: jaaropgaven of loonstroken van elke werkgever)
huurtoeslag: de actuele huurbedragen van uw woning
kinderopvangtoeslag: een rekening of offerte van uw kinderopvanginstelling
Toeslagpartner
Hebt u een toeslagpartner? Pak dan ook de documenten van uw toeslagpartner erbij. Weet u niet of u een toeslagpartner hebt? Bepaal dit dan eerst met het hulpmiddel Wie is mijn toeslagpartner?.

Huurtoeslag en huisgenoten
Hebt u huurtoeslag? En hebt u huisgenoten? Dan hebt u ook de documenten van uw huisgenoten nodig.

Hoe werkt een proefberekening?
Kies het jaar waarvoor u een berekening wilt maken.
Kies de toeslagen waarvan u een berekening wilt.
Beantwoord de vragen.
Begrijpt u een vraag niet, klik dan op het vraagteken voor een toelichting.
Als u alle vragen hebt ingevuld, klik dan op 'Bereken'.
Ga vervolgens naar
www.belastingdienst.nl/toeslagen
Om de toeslagen aan te vragen.

Het inkomen van je ouders telt niet mee,

Nee, het inkomen van uw ouders telt niet mee voor uw zorgtoeslag. Ook niet als u nog thuis woont. U betaalt namelijk zelf premie voor uw zorgverzekering. U moet dan wel ouder zijn dan 18 jaar. Om zorgtoeslag te krijgen, telt alleen het inkomen van uzelf en dat van uw toeslagpartner, als u die heeft. Je ouders zijn niet je toeslagpartners.