hoe weet de bank dat ik een nieuwe gsm heb?

Heb al 2 of 3 keer gehad dat ik een nieuwe telefoon in gebruik neem (durf niet zeker te zeggen dat dit iedere keer met nieuwe sim is, maar in het laatste geval wel in ieder geval), en ik dan gelijk een smsje krijg van de bank met woorden in de trant van: U heeft een nieuwe telefoon in gebruik genomen en u komt daarom de komende 48 uur geen betalingen hiermee doen. In mijn geval gaat het hier om de Ing (die werken met tan codes via sms), maar hoe weet mijn bank dit vraag ik me af en is dit geen schennis van mijn privacy?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zelfde nummer of nieuw nummer? Heb je een app die regelmatig contact maakt met de bank? Heb je een app die bij het aanzetten van de telefoon contact maakt met de bank?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfde nummer Ja, de ING app, maar die was nog niet actief geweest, kan me ook niet voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft want dan zouden alleen die mensen niet kunnen betalen via tan.

Antwoorden (1)

Hoi,

Omdat je - zoals uit de reacties blijkt - hetzelfde nummer heb gehouden, weet de bank dat jíj het bent die de app heeft geïnstalleerd. Zodra je de app installeert, gaan de gegevens van de telefoon (ik denk dat dit ook bij de machtigingen in de App Store of Google Play staat) naar de bank verzonden, zodat de bank weet wat voor soort telefoon en ook precies welke telefoon je gebruikt.
Dit is zeker weten geen schending van de privacy, omdat - zoals uit het ontvangen sms'je ook blijkt - dit allemaal voor de veiligheid gebeurt.
Je kan als je op je pc inlogt op Mijn ING ook zien welke mobiele apparaten ooit hebben ingelogd, hier staan zowel je oude als je nieuwe telefoons bij.
Dit kan je checken zodat je weet wanneer mensen met hun telefoon hebben ingelogd op jouw rekening en zo kan je snel misbruik ontdekken. Zie hiervoor http://mijn.ing.nl/. Log in en rechtsonderin staat "Mobiel bankieren". Klik hierop en je ziet alles.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb enkele dual sim telefoons in gebruik gehad, elke keer als ik wisselde kreeg ik van de providers onmiddelijk een sms met de nieuwe instellingen.