ik wil als vrouw in het leger, maar wel met een avontuurlijke functie. Kan dat?

Ik ben heel avontuurlijk in gesteld en haast nergens bang voor. Ik ben iemand die er niet tegen kan als iets steeds hetzelfde gaat. Ik wil nu graag bij het leger maar ik ben een vrouw. En ik wil geen kok of verpleger worden in het leger.. Waarom kan je als vrouw geen marinier worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De oorzaak daarvan zijn vooral fysieke en praktische bezwaren (zie hieronder het artikel). Maar Defensie-minister Hennis wil dat vrouwen ook in gevechtsfuncties bij defensie kunnen komen werken.

"VVD-minister Jeanine Hennis (Defensie) vindt dat op termijn ook vrouwen moeten kunnen dienen bij het Korps Mariniers en de Onderzeedienst. Door praktische bezwaren kan zij de gevechtsfuncties echter niet meteen opengooien voor vrouwen, zegt Hennis een interview met Elsevier.

Onlangs stelde het Amerikaanse ministerie van Defensie gevechtsfuncties open voor vrouwen. Hennis zegt dat dit idee haar aanspreekt: 'Mannetje... vrouwtje... doet er niet toe. Hetero of homo, het interesseert mij geen bal.'

Tot nu toe dienden vrouwen in de Amerikaanse strijdkrachten alleen in ondersteunende eenheden. De gevechtseenheden waren voorbehouden aan mannen. De theorie is dat de aanwezigheid van vrouwen de samenwerking tussen mannen in gewelddadige omstandigheden kan vertroebelen.

Ieder lid van de eenheid moet dan zijn taak uitvoeren, maar de aanwezigheid van vrouwen stelt het mannelijke oerinstinct in werking. Mannen beschermen dan eerst de vrouwen en vergeten hun taak. Dit bedreigt de overlevingskansen van de eenheid.

Ook in de Nederlandse krijgsmacht zijn er geen vrouwen in typische gevechtsfuncties.

Hennis houdt niet van dat onderscheid, maar kan er niet meteen iets aan veranderen. 'Ik heb gekeken hoe "geslachtsbepaald" de beroepsactiviteiten zijn bij het Korps Mariniers en de Onderzeedienst,' zegt de minister van Defensie in Elsevier.

'Daar ontbreekt elke vorm van privacy. Gescheiden slaapruimten en gescheiden sanitaire voorzieningen zijn onmogelijk. Maar als bij de bouw van een nieuwe generatie onderzeeboten rekening kan worden gehouden met gescheiden voorzieningen, kan dat tot een wijziging leiden.'"

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn overigens genoeg 'avontuurlijke' functies voor vrouwen bij defensie. Maar je kunt bijv. geen commando worden en ook geen marinier.
Computoon
10 jaar geleden
Buiten het fysieke deel is ook met morele deel nog lastig.

In veel wapenvakken kunnen mannen en vrouwen prima samen werken. Maar in gevechtseenheden is dat lastig.

In mijn tijd bij het korps Mariniers was je heel close met elkaar.
In het veld slaap, eet en was en plas je samen in een open systeem.
Als het echt ijskoud koud is slaap ik met mijn buddy in een slaapzak, puur om warm te blijven. Omkleden gebeurt open en zichtbaar, ruimte tijd en gelegenheid om gedeelde systemen te maken is er niet.
Als ik tijdens een missie ergens "ben" dan kan je niet rekening houden met verschillende sexe. En dat is voor man en vrouw moeilijk denk ik.
Ik ben echt niet preuts maar gezamenlijk douchen in het veld is toch niet prettig denk ik. En nee er is geen tijd en gelegenheid in gevechtseenheden om even op elkaar te wachten.