Ik wil een Arbeidsongeschiktheid verzekering opzeggen maar verzekering zegt dat ik er nog vijf jaar aan vast zit, mag dat?

Verzekering

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag als jij hebt getekend tot 2018. Wat niet mag is dat ze de verzekering stilzwijgend verlengen met meer dan een maand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt toch wel een beetje anders:

Opzeggen Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Het opzeggen van een Arbeidsongeschiktheidsverzekering of AOV was tot 2011 erg moeilijk. Verzekeraars hanteerden namelijk nogal lange termijnen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kon vaak pas eens in de 5 jaar worden opgezegd. Wie de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet op tijd opzegde, zat er dus weer gewoon 5 jaar aan vast. Per 1 juli 2011 is dat echter veranderd.

Wie een eigen bedrijf heeft en ziek wordt, verdient in de meeste gevallen niets. Zeker bij langdurige ziekte kan dat een groot probleem zijn als er onvoldoende financiële buffer is. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering of te wel AOV verzekert de zelfstandige tegen dit risico. Toch zijn er nogal wat zaken waar rekening mee gehouden moet worden, want het is niet alles goud wat er blinkt bij zo’n verzekering.

Per 1 juli 2011 is de gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen zakelijke schade- en inkomensverzekeringen van kracht. In deze code staan de regels over de duur van een AOV-contract en de verlenging door verzekeraars. Dit betekent dat:
De contractduur eerst maximaal 3 jaar mag zijn
Na die contractduur van 3 jaar mag het contract maximaal met één jaar verlengd worden en is het contract elke dag opzegbaar, maar blijkt wel de opzegtermijn van een jaar in tact
Mocht de verzekeraar een contract willen aanbieden voor een langere periode, dan moet de verzekerde hier schriftelijk toestemming voor geven.

Veel beter dan voor 2011
De veranderingen per 1 juli 2011 zijn een grote verbetering. Wie voor 1 juli 2011 een AOV afsloot moest veel beter kijken naar de perioden waarover de verzekering werd afgesloten. In heel veel gevallen was dat 5 of 10 jaar en wie er dan zomaar weer vanaf wilde, kreeg dat niet voor elkaar. Alleen een loondienstverband kon in dat geval soelaas brengen.

Jouw verzekering zal eerder dan 2011 zijn ingegaan: Je hebt een verzekering afgesloten vóór 1 juli 2011. Dan mag je verzekeraar jouw verzekering niet meer zomaar automatisch met de eerdere contractstermijn verlengen zodra de oorspronkelijke looptijd is verstreken. De verzekeraar mag op zo’n moment wel de verzekering voor een periode van maximaal twaalf maanden verlengen, en mag dat zo ieder jaar doen, steeds weer met deze periode van een jaar. Als klant heb je dan de mogelijkheid om, zodra de overeenkomst is verlengd, de verzekering op elk moment op te zeggen met een opzegtermijn van een maand.

Dus nee dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ceeve
10 jaar geleden
Doelrak heeft het niet over verlengen, hij wil een lopend contract beéindigen en daarin heeft Wavaria gelijk, als er sprake is van een aangegaan contract met een lange looptijd dan dient die contractuele looptijd te worden nagekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar die lange looptijd MAG dus niet meer, na 2011 had het alleen nog maar met een jaar verlengd mogen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als hij hem nu in 2008 heeft afgesloten voor 10 jaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dat zou kunnen, ik ging er van uit dat de verzekering al eens verlengd is geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gedragscode die van kracht is gegaan sinds 1-7-11 geldt voor nieuwe zakelijke schade en inkomens verzekeringen.
Mijn polis is per 1-5-10 geprolongeerd voor 5 jaar, nog voor deze regeling van toepassing was.
Per 1-5-15 zal mijn AOV polis vervallen :(
Bedankt voor de reacties!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus niet NOG vijf jaar maar nog twee jaar.