Heeft nederland een "unclaimed funds" site?

In Amerika is er een site met "unclaimed funds", hierop kunnen ze kijken of ze bij de regering nog geld hebben dat van hen is, bijvoorbeeld van een erfenis.
Bestaat dit ook in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht het al, 9gag. Hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9gag, zo ben ik hier dus ook gekomen lol.

Het beste antwoord

Ja, in Nederland is iets soortgelijks. Het heet de Consignatiekas en wordt beheerd door het Ministerie van Financiën. Er is trouwens ook een "Consignatiekas tegoeden Tweede Wereldoorlog''.
De consignatiekas bevat geld dat in bewaring is gegeven aan het Ministerie van Financiën.
Het geld in de consignatiekas komt onder meer uit:
1. de tegenwaarde van uitgekochte minderheidsaandelen;
2. onteigeningsprocedures;
3. de afwikkeling van faillissementen/schuldsaneringen en
4. beheerde nalatenschappen (de nalatenschap wordt niet geclaimd, maar er zijn wel erven bekend).
Over het algemeen gaat het dus om bedragen waarvan de rechthebbende(n) bekend is/zijn maar niet duidelijk is of deze het bedrag wil(len) aannemen, of waarvan de rechthebbende(n) onbekend is/zijn maar zich later nog zou(den) kunnen melden.

In de Consignatiekas zijn alle nog niet opgeëiste en nog niet verjaarde consignaties opgenomen. De gegevens in de consignatiekas database worden ieder kwartaal geactualiseerd.

De rechtsvordering tot uitkering van geconsigneerde gelden verjaart 20 jaar na de consignatie. Verjaring geldt niet voor de Consignatiekas tegoeden tweede wereldoorlog. Als uw naam voorkomt in de database van de Consignatiekas, kunt u een schriftelijk verzoek indienen bij het ministerie van Financiën. U moet wel kunnen aantonen dat u recht heeft op het geconsigneerde bedrag en een aantal andere zaken bij uw aanvraag meesturen.
Om uit te zoeken of u recht heeft op een uitkering uit de Consignatiekas, kunt u gebruik maken van het zoekformulier consignatiekas, te vinden op www.rijksoverheid. ( zie verder > Bronnen)