Mag het cvz naast het maandelijkse ingehouden bedrag van je loon ook nog eens je zorgtoeslag inhouden?

Maandelijks wordt er nu € 160,00 ingehouden van mijn loon. Maar ook mijn zorgtoeslag van € 88,00. Ik weet dat zij mogen inhouden van je loon en zorgtoeslag. Maar mag dit beiden? Dit is wel heel erg veel geld. Vorige maand zeiden ze dat het maar eenmalig was de inhouding van mijn zorgtoeslag. Maar nu zie ik dat ze het dus weer hebben ingehouden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de site van het CVZ lees ik dat je totaal 160, 12 per maand betaalt. Voor zover ik lees wordt daarvoor de zorgtoeslag gebruikt, en moet je het overige deel nog bijbetalen maandelijk. Ik zou dus even bellen met het CVZ

Antwoorden (1)

Op de site van CVZ is te lezen, bij de veelgestelde vragen:

"Er wordt al premie ingehouden op mijn loon. Moet ik dan ook nog mijn zorgtoeslag inleveren?
Nee, als wij de premie op het inkomen laten inhouden, dan blijft u zelf de zorgtoeslag ontvangen."

Dus dat zou het niet kunnen zijn...

Is het misschien zo, dat een deurwaarder in opdracht van de zorgverzekering beslag heeft laten leggen op de zorgtoeslag? In principe geldt er een beslagverbod voor zorgtoeslag. Er is echter één uitzondering: de zorgverzekeraar kan beslag op de zorgtoeslag leggen vanwege een premieachterstand voor de zorgverzekering. (Want de niet-betaalde achterstallige zorgverzekeringspremies moeten natuurlijk ook worden betaald.)

In de wet staat dat beslag op de zorgtoeslag mogelijk is voor: “een vordering tot nakoming van een betalingsverplichting wegens een geleverde prestatie waarbij de betalingsverplichting ter zake van die prestatie oorzaak is voor de tegemoetkoming”. (art. 45 Awir)

Je werkgever (die de inhoudingen in opdracht doet) moet kunnen vertellen of er zo'n beslag ligt.

"Er geldt bij beslag op de zorgtoeslag (...) geen beslagvrije voet. Bij een laag inkomen kan dit tot gevolg hebben dan het totale inkomen lager is dan de beslagvrije voet. Er bestaat dan de mogelijkheid dat de kantonrechter op verzoek de beslagvrije voet van toepassing kan verklaren. Voorwaarde is wel dat de debiteur aantoont over onvoldoende middelen van bestaan te beschikken. Zie onder uitspraken en meer informatie."
Citaat van: http://schuldinfo.nl/?id=44
Computoon