Kan ik de bijstand in na halen van hbo diploma om te zorgen voor mijn kind die speciale zorg nodig heeft?

Ik heb mijn diploma bijna gehaald en leef nu van een lening van de studiefinanciering. Hierna wil ik de bijstand in om voor mijn dochtertje van 1 jaar te zorgen. Ze mag niet in haar ogen wrijven vanwege contactlenzen. Als ze wel wrijft kan de lens eruit gaan en ziet ze vrij weinig of hij kan achter haar ooglid schieten wat gaat irriteren. Ik heb hier een dag en nacht taak aan.

Opa en oma zijn geen optie want die werken. Kinderdagverblijf gaat denk ik niet omdat ze daar geen 1 op 1 zorg bieden en ik weet ook niet of ze constant erop letten of ze wel of niet in haar ogen wrijft.

Wie heeft er een antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom draagt een kind van 1 contactlenzen?
Heb ik nog nooit van gehoord. Je kan toch niet altijd en eeuwig bij haar in de buurt zijn. Mama moet ook een keer naar de WC. Lijkt me een lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldermort, er zijn kids waarbij directe 1 op 1 begeleiding altijd noodzakelijk is (overdag en 's nachts). Bijvoorbeeld bij zeer ernstige epilepsie.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat begrijp ik wel, maar omdat mama27 het specifiek heeft over contactlenzen en ogen wrijven. Dat lijkt me toch een andere situatie. Net als een hond die niet aan een wond mag krabben, als de baas het niet wil doet de hond het ook niet...totdat de baas 10 tellen weg is. Kijk bij epilepsie en je zit op de wc en je hoort dat, is het afknijpen en rennen, maar ogen wrijven merk je toch niet altijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mensen met epilepsie die stoppen met ademhalen als aanval & hierbij geen geluid maken. Maar ik begrijp je reactie & hoop dat mama27 meer info geeft.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee (epilepsie) de paar keer dat ik een aanval gezien heb, vrouw in de winkel, vrouw in de trein, lotus bij de EHBO, gaf het altijd lawaai. Omdat die persoon ook overal tegenaan sloeg. Maar ik geloof je meteen als het ook stil kan. Maar mijn reactie was puur gericht op de info die mama27 geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een verbijsterend verhaal:
Een kind van 1 jaar met contactlenzen die niet in haar oogjes mag wrijven, want dan gaan die lenzen er uit en ziet ze weinig.
Waarom heeft dat kind geen brilletje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dit ook niet. Vergelijken met epilepsie is geen vergelijk, je neemt kind gewoon mee naar de wc of je laat de deur open en in de hal spelen. Je kunt niet 24/7 de handjes uit het oog van een kind houden. Je zou niet eens kunnen slapen!

Antwoorden (2)

ja, als je geen werk hebt, dan kun je een beroep doen op de sociale bijstand. wel heb je dan te maken met sollicitatieplicht en in sommige gemeenten moet je dan vervangende arbeid verrichten.

het is maar de vraag of je vrijstelling kunt krijgen, op grond van het moeten zorgen voor je kindje.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ik heb een jongen 1 op 1 begeleid die absoluut niet alleen mocht zijn. Als ik naar het toilet moest, nam iemand anders deze zorg over. Het is mogelijk om hiervoor een speciale indicatie aan te vragen via het CIZ (centrum indicatiestelling zorg). MEE kan je prima helpen bij het aanvragen van deze indicaties.
Verder kun je denken aan een medisch kinderdagverblijf of een orthopedagogisch dagcentrum.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eén persoon kan daar dus niet voor zorgen, hier moet een moeder dat wel. Moeder kan niet eens slapen nu. Hoe moet dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede indicatie aanvragen waarmee zelf een klein team van professionals gecreëerd kan worden. Maar een goed gesprek met de (kinder) arts lijkt me ook niet onbelangrijk.